SAS stod för största utsläppsökningen under 2016

Foto: Aeroprints.com

Det statligt ägda företaget toppar listan över svenska börsnoterade bolag som ökade sina koldioxidutsläpp förra året. 

Vårt allt mer frekventa flygande ger stort avtryck på planeten. Under 2016 släppte SAS ut hisnande 298 353 ton koldioxid mer än föregående år, vilket ger bolaget en osmickrande förstaplats som det företag i Sverige som ökat sina utsläpp allra mest. SAS utsläppsökning var dubbelt så stor som den för listans tvåa, Boliden AB.

SAS försvarar utsläppen med att man blivit effektivare och släpper ut mindre koldioxid per passagerare. Men den ursäkten ger forskarna inte mycket för.

Totalt sett ökar utsläppen och det är det som räknas, säger Johan Rockström som är professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet till SVT Nyheter. Planeten bryr sig inte ett smack om vi har blivit effektivare per passagerare utan det är totalen som räknas och här ser vi en signifikant ökning.

LÄS MER: Tre miljarder tog flyget under 2013

SAS hävdar att de tänker halvera sina utsläpp till 2050, jämfört med 2005 års nivå, genom nya bränsleeffektiva flygplan och satsningar på biobränsle. För närvarande ligger SAS andel biobränsle under en procent, men de ”vill upp till fem procent de närmsta åren”. När SVT Nyheters reporter ifrågasätter den låga ambitionsnivån svarar företagets hållbarhetschef Lars Andersen Resare med att skylla på andra utsläppare.

Tittar man på de prioriteringar som görs på de olika bränsleslagen som säljs så är flyget en väldigt liten andel av den totala energiförbrukningen.

Under juni i år reste 2,9 miljoner personer med SAS, en ökning med 4 procent jämfört med samma period förra året, rapporterar Affärsvärlden. Men trots att de klimatmässiga konsekvenserna av ett ökande flygande är välkända är flyget det enda transportslaget i landet som är helt befriat från skatter och avgifter.

LÄS MER: Myterna om flygskatten

Utöver att flyget slipper betala skatt stöttas det även genom det statliga ägandeskapet. Idag har svenska staten 17,1 procent av aktierna i SAS, men försöker enligt uppgift sälja av sitt innehav.

I regeringens krav för de strategiska hållbarhetsmålen hos statligt ägda företag står att målen måste vara ”långsiktiga och utmanande”. Trots detta uteblir alltså massiva satsningar på utsläppsminskningar hos SAS, trots att man sponsras med svenska skattepengar. Johan Rockström menar att SAS utsläppsökningar gör frågan om flygskatten än mer aktuell:

Det här visar med extra tyngd hur viktigt det är att införa en flygskatt som blir ett ekonomiskt styrmedel som både kan ge incitament för SAS att ställa om men också för oss som resenärer att minska på vårt flyg.

Totalt var det 15 börsföretag som ökade sina utsläpp i undersökningen, som gjorts av Nordea. Förutom SAS och Boliden hittas andra välkända bolag som Lundin Petroleum AB, SCA och H&M på listan.

Miljö online2

Liknande artiklar