Ica och Coop får kritik för flygreklam

Foto: Holger.Ellgaard (CC BY-SA 3.0))

Svenska livsmedelskedjor är måna om att kommunicera ut sitt hållbarhetsarbete. Samtidigt uppmuntras kunderna att handla både kött och flygresor. 

I sina medlemstidningar skriver Ica och Coop om hållbara matval, vegetarisk matlagning och allmänna klimattips. Tillsammans med medlemstidningen medföljer ofta reklamblad med olika erbjudanden.

Flera av reklambladen är späckade med erbjudanden om billiga flygresor, vilket nu fått kunder att reagera.

Med den kunskap om klimatpåverkan och växthusgasutsläpp vi har idag är det mycket märkligt att Ica, trots sin uttalade hållbarhetsprofil, ändå väljer att samarbeta kring flygresor på det här sättet, säger Peter Rosengren till SMB. Efter flera år som kund undviker han nu Ica.

Ica själva menar att de ställer höga krav på sin samarbetspartners, i det här fallet flygbolaget Ving.

Vi tycker att Ving lever upp till detta bland annat genom sin målsättning att reducera koldioxidutsläppen från sin verksamhet med 12 procent innan 2020, säger företagets pressansvarige Emelie Ericson.

Även Coop uppmuntrar till flygande, genom att låta kunderna växla in medlemspoäng till SAS-poäng.

Det finns erbjudanden i vår tidning Mersmak kring resor, men dessa erbjudanden är en minoritet, säger Coops hållbarhetschef Louise König.

Flygbolagens klimatarbete är otillräckligt

Vings ambition att minska koldioxidutsläppen innan 2020 utgår från 2008 års nivåer, vilket är långt från tillräckligt för att möta Parismålen. Det verkar dessutom inte som att den större delen av den påstådda koldioxidminskningen ska komma från effektivisering och bättre flygmetoder – utan från att flygkaptenernas manualer byts ut mot surfplattor.

SAS hävdar att de under den senaste tioårsperioden flugit drygt 20 procent fler passagerare, och samtidigt minskat sina totala utsläpp med 1,5 procent. Men förra året kunde SMB rapportera att företaget toppade listan över svenska storföretag som ökade sina utsläpp under 2016.

Även  om företagen säger sig vilja minska sin klimatpåverkan genom nya flygplan och ny teknik, så är detta praktiskt omöjligt att genomföra i den utsträckning som krävs. Att byta till biobränsle eller effektivisering tar inte bort höghöjdseffekterna, som har väldigt stor inverkan på klimatet. Dessutom ligger de stora tekniksprången för flyget för långt fram i tiden, menar forskare.

Köttets roll – ”Vi tillgodoser många olika kundgrupper”

Förutom flygerbjudanden lockar matvarukedjorna med frikostiga extrapriser på kött.

Vi är en dagligvaruaktör och vi vill tillhandahålla ett brett sortiment, bland annat kött, för att tillgodose många olika kundgrupper. Men vi tycker det är viktigt att främja och belysa fördelarna med svenskt kött, bland annat för biologisk mångfald i Sverige, säger Emelie Ericson.

Förra året var första gången i modern tid som den svenska köttkonsumtionen gick ned, samtidigt som andelarna svenskt kött växte. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra, eftersom animalieproduktion står för cirka 15 procent av jordens utsläpp av växthusgaser.

Miljö online2

Liknande artiklar