MAX lanserar nya vegoalternativ som del i grön omställning

MAX fortsätter satsa stort på klimatsmartare snabbmat. Fr.o.m 15 mars kommer det finnas tre nya vegoalternativ hos MAX

Det bästa vi kan göra för klimatet just nu är att se till våra gröna burgare smakar minst lika bra som våra köttburgare. Nu växlar vi upp för att komma närmare vårt mål att under 2022 ska hälften av alla sålda måltider vara annat än rött kött. Om vi lyckas kan det minska snittmåltidens klimatpåverkan med upp till 30 procent. Vi vet att smaken är avgörande för att fler ska välja gröna måltider och nu utökar vi Green-familjen med fyra nya goda rätter. Dessutom utökar vi till fem veganska dippsåser, säger Christoffer Bergfors, vice VD och Sverigechef på MAX.

De nya produkterna är en del i MAX klimatomställning. Målet är att snittmåltidens klimatpåverkan ska minska med 30 procent till år 2022. Varannan måltid som säljs då ska vara annat än rött kött. Därför vill Max nu göra det ännu lättare för sina gäster att välja gröna klimatsmarta burgare.

Här är de nya produkterna:

Crispy Nuggets – veganska och glutenfria, gjorda på ekologiskt sojaprotein som alternativ till kycklingnuggets.

Crispy No Chicken – ny grön burgare, vegansk och glutenfri, gjord på ekologiskt sojaprotein med Sriracha-ketchup, färsk gurka, tomat, rödlök, isbergssallad och majonnäs (går att byta ut mot vegansk majonnäs).

Chili ’n’ Cheese – ny burgare gjord av soja, vete, champinjoner, vitkål, aubergine och dinkel, vegansk men innehåller gluten. Kommer med rödlök, isbergssallad, smält cheddardipp, cheddarsmältost, jalapeños och Originaldressing. Går att få vegansk, då utan Cheddardipp och Cheddarsmältost och vegansk majonnäs eller någon dippsås.

Dippsås BBQ är vegansk. Söt och lätt rökig smak med en tydlig kryddighet.
Dippsås Sriracha-ketchup är vegansk och har en het smak med chili och vitlök.
Dippsås Sweet ’n’ Sour är numera vegansk efter att receptet har gjorts om.

Klimatdeklaration av nyheterna i Green-familjen

kg CO2e/portion
Crispy Nuggets-mål 0,2
Crispy No Chicken-mål 0,5
Chili ’n’ Cheese-mål 0,8
Grand Deluxe Umami Halloumi mål 1,0

MAX strategi verkar fungera – deras kunder klimatomställer snabbare än genomsnittssvensken. Och konsumenterna håller med. De rankar MAX som mest hållbar av snabbmatskedjorna i Sverige. MAX var den första restaurangen i världen att klimatkompensera menyn redan 2008. Sedan dess har de klimatkompenserat för koldioxidutsläpp från produkternas hela livscykel, från åker till bord.

Värt att nämna är att även om snabbmatsjätten satsar på vegoalternativ för miljön, är stora snabbmatskedjor fortfarande miljöbovar på grund av avfallet och storskaligheten. Det är också värt att nämna hälsoaspekten, oavsett hur bra de nya produkterna är klimatmässigt så är det fortfarande snabbmat.

Miljö online2

Liknande artiklar