Slutet för ”Made In” – modeindustrin måste leverera högre krav

Foto: ASKET

Det är fem år sedan fabriken på Rana Plaza i Bangladesh kollapsade och dödade 1138 textilarbetare. Det vill Fashion Revolution-rörelsen uppmärksamma genom att ta fram en helt ny ursprungsmärkning som informerar om hela plaggets ursprung – från bomullsfrö till färdigt plagg. Genom att hålla liv i frågan vill de driva på förändringen mot en mer hållbar modeindustri och se till att en incident som Rana Plaza aldrig händer igen.

Den här veckan pågår Fashion Revolution Week 2018. Fashion Revolution är en global rörelse som som arbetar för en mer hållbar modeindustri. Den startades efter Rana Plazas fabrikskollaps 2013, och jobbar mot en mer transparent, etisk och ärlig modeindustri. En symbol för hur otillräcklig och missvisande industrin ser ut är den konventionella ursprungsbeteckningen “Made In”. Den visar varken ett plaggs faktiska ursprung eller miljöpåverkan.

Tekniskt sett är ett plagg ‘Gjort i’ ett enda land, men praktiskt sett förklarar det endast en bråkdel av plaggets resa. Därför ersätter vi den konventionella “Made In”-etiketten i samtliga plagg med en helt ny märkning. Den ger det fullständiga svaret på frågan #WhoMadeMyClothes precis där det borde vara – i plagget, säger ASKETs medgrundare August Bard Bringéus.

ASKET är ett svenskt modemärke som använder okonventionella metoder som att stoppa all sin försäljning under Black Friday, och dela produktionskostnaden av varje plagg till konsumenterna. De gör nu en storsatsning under årets #FashRev. “Full Traceability” är en ny märkning som ASKET hoppas ska bli en ny industristandard. De kommer att byta ut ”made in” mot den nya märkningen på alla sina plagg inom två år.

Vi har skapat en helt ny märkning som talar om plaggets kompletta ursprung, och så gör vi varje plagg 100% transparent – från bomullsfrö hela vägen till färdigt plagg. Vi vill inspirera industrin att sätta en ny standard för transparens – och få ett slut på “Made in”, säger Bringéus.

Konsumenterna ställer samtidigt allt högre krav på spårbarhet, trots att industrin ligger långt efter. Fashion Revolution vill uppmana konsumenter att använda hashtaggen #whomademyclothes och ställa högre krav på företagen som producerar deras kläder.

I fem år har #FashRev-rörelsen arbetat för transparens i modeindustrin genom att uppmuntra konsumenter att ställa högre krav på information och få märken att faktiskt berätta mer om sina plagg. Men problemet kvarstår – vi måste fortfarande be om informationen. Och svaret är ofta bristfälligt, säger ASKETs medgrundare August Bard Bringéus.

Det är ett stort jobb som måste göras med att kartlägga varje steg i produktionen för ett plagg. Att ersätta de existerande bristfälliga märkningarna kommer att ta tid, även för de varumärken som redan jobbar med transparens. ASKET har lyckats med ett plagg – The Oxford Shirt – som har kunnat spåras hela vägen till bomullsodlingen. Och arbetet pågår med att kartlägga resterande plagg i kollektionen.

Vi har varit extremt transparenta redan från början, men det är inte förrän nu som vi faktiskt ställer alla frågor. Vi vill att samtliga plagg i vår kollektion ska vara 100% spårbara i slutet av året, och hoppas att detta ska inspirera fler märken att ansluta sig. Genom att sätta en högre standard för transparens tvingas vi ta hänsyn till den sanna kostnaden av plaggen vi skapar och bär, säger Bringéus.

Vill du vara med och sprida medvetenhet om Fashion Revolution och sätta krav på modeindustrin? Läs mer här!

Miljö online2

Liknande artiklar