Sveriges hållbaraste varumärke är Coop

Foto: COOP pressbilder

Förra veckan släppte Sustainable Brand Index sin ranking av Sveriges mest hållbara varumärken för åttonde året i rad. Den här gången blev det Coop som knep förstaplatsen. 

Det var inte den första utmärkelsen Coop fått de senaste åren för sina hållbarhetssatningar. I mars tecknade Coop avtal med WhyWaste för att minska matsvinnet i flera led av sin verksamhet. Förra året utsågs Coops Louise König till Sveriges bästa hållbarhetschef, och hon rankas även som nummer 16 på listan över Sveriges hållbarhetsmäktigaste.

Supermiljöbloggen var på plats vid prisutdelningen för Sustainable Brand Index och ställde några frågor till Coops superhållbarhetschef Louise König!

Vad är den största orsaken till att Coop utmärker sig så på hållbarhetsområdet och rankas som Sveriges Hållbaraste Varumärke?
Jag tror att det här med hållbarhet ligger i vårt DNA. Vi har ett erbjudande, vi har butiker över hela Sverige. Vi har det största ekologiska, rättvisemärkta och miljömärkta sortimentet så att kunden lätt kan välja. Sen har vi också kommunicerat kring de här frågorna på ett väldigt tydligt sätt, samt tagit ställning och vågat lite mer. Kära Köttbit upprörde ju en del konsumenter, men det verkar ha lönat sig i längden och de flesta kanske inser klimatnyttan med en mer växtbaserad kost.

Vad var er mest hållbara satsning under 2017?
Jag tror att vår mest hållbara satsning var att vi fortsatte våra aktiviteter kring kampanjen ”Nya Vardagsmaten”, från Kära Köttbit till fokus på Bönan. Det vill säga att inspirera människor att äta mer gröna proteiner.

Det var det som fick mest genomslag tror du?
Ja, det var årets stora kampanj. Man orkar nästan bara med en sådan stor kampanj per år, så det var där vi lade krutet. 2016 var det ”Kära Köttbit”, och förra året var det ”Framtidens Protein” där vi lyfte fram bönan. Alla går under hashtagen #NyaVardagsmaten, med syfte att göra det enkelt att äta mer hållbart till vardags och till fest, med fokus på de tio topprätterna.

Vad är de tio topprätterna, och hur kopplar de till hållbarhet?
Svenskarna har ätit samma mat de senaste femtio åren; spaghetti bolognese, tacos, och så vidare. Man kan gå in på Coops hemsida och få inspiration om hur du gör de här klassiska rätterna hel-, halv eller lite gröna. Då går man in på vår hemsida, där kan man dra i ett reglage och så ändras receptet beroende på hur grön man vill vara. Syftet är att underlätta för konsumenten att laga grönare mat.

Vad blir er nya hållbarhetsutmaning under 2018?
Det är hemligt!

Spännande! Kan du säga något om vilket område det rör, eller ge oss en liten hint iallafall?
Vi kommer att fortsätta med det vegetariska och gröna, men jag kan inte säga vad exakt vi kommer att göra.

Coop är ett exempel på ett varumärke som verkar ha lyckats med att lyfta fram hållbarhet inom just sin bransch. Coop leder rankingen, och på toppen återfinns varumärken såsom IKEA, Apoteket och Lantmännen. Några andra branschvinnare i årets ranking var Max för snabbmat, GodEl för el, och Scandic för hotell.

Miljö online2

Liknande artiklar