”Måste vara den enskilt dummaste saken vi gör inom klimatpolitiken”

Foto: Glenn Hurowitz

Andelen palmolja i biodiesel som används inom EU har ökat de senaste åren för att möta kraven på förnyelsebar energi. Men är det smart att bränna regnskog för att byta ut bensinen mot förnybart? Inte alls, enligt Transport and Environment. Biodiesel kan vara tre gånger så dåligt för klimatet som fossilt.

Palmolja har varit uppe på miljöagendan som en klimatvärsting ett tag nu. Men oftast handlar det om att vi måste sluta använda det i livsmedel. Stora multinationella företag såsom PepsiCo, Mars, Unilever och Nestlé har kritiserats ofta och mycket för att de driver på skövlingen av regnskog genom palmoljan. Men nästan hälften av palmoljan i EU används till biodiesel, vilket är mer än som används till livsmedel, hudvård och kosmetika – tillsammans. Palmolja i dessa produkter har sakta men stadigt minskat det senaste årtiondet, samtidigt som palmolja i biodiesel istället ökat snabbt.

Laura Buffet på Transport & Environment säger i ett pressmeddelande att vi helt enkelt måste sluta använda palmolja i biobränsle till bilar:

Att bränna palmolja i bilar och lastbilar för att möta Europas mål för grön energi måste vara den enskilt dummaste saken vi gör i klimatpolitiken. Hur vi än ser på det så är det absurt och vi måste sluta.

Läs mer: Riksdagen röstade ja till miljödeklaration av drivmedel


Foto: Transport & Environment

EU:s användning av palmolja i biodiesel ökade med 13,5 procent från 2016 till 2017.

Palmolja som importerats för att användas i biodiesel inom EU har ökat från 825 tusen ton 2008 till hela 3.9 miljoner ton förra året. Detta efter EU’s Renewable Energy Directive som trädde i kraft år 2009 inom EU. Direktivet syftade till att snabba på expansionen av förnybar energi, men i avsnittet som rör transport uppmuntras också just användningen av matgrödor såsom palmolja, raps och soja till biobränsle.

Hälften av den palmolja som användes i EU under 2017 gick till dieselbilar och lastbilar. Och ändå är biodiesel gjort på palmolja tre gånger värre för klimatet än vanlig fossil diesel, enligt en studie av Transport & Environment. Biobränsle generellt kan officiellt räknas som en energikälla med nära nollutsläpp. Men räknar man med alla utsläpp från biodiesel specifikt – inklusive omvandling av regnskog till palmoljeplantager – så skulle utsläppen från vägtransporten vara 10 procent högre.

Men det är inte bara biodiesel gjort på palmolja som leder till högre utsläpp än fossil diesel, enligt Transport & Environment. All biodiesel gjort på matgrödor släpper ut mer koldioxid än fossila bränslen – och det är just dessa som står för 70 procent av allt biobränsle i EU. Bioetanol brukar enligt studien vara snäppet bättre än fossila bränslen. Bäst är biobränsle som inte är baserade på matgrödor, och istället gjort på exempelvis restprodukter och avfall.

Lyssna: Vetenskapsradion – EU konsumerar allt mer palmolja


Foto:
Transport & Environment

Palmoljeplantagerna förödande för miljön

Vad innebär den här efterfrågan då för länderna där palmoljan odlas? Plantagerna expanderar fort i Indonesien och Malaysia, världens två största producenter som står för 85 procent av all palmolja. Där driver de på skogsskövling och bränner torvmarker, vilket i sin tur leder till utsläpp av växthusgaser och ett mycket kritiskt läge för hotade arter, såsom orangutanger.

Fortsatta EU-subventioner till palmoljan?

EU-parlamentet röstade i januari för att sluta räkna in palmolja i biodiesel till grön energi från och med 2021. EU-kommissionen ställer sig tillsammans med Frankrike, Spanien och Italien mot beslutet. EU’s nya förnybarhetsdirektiv har just beslutats mellan EU-parlamentet, kommissionen och medlemsländerna. Enligt direktivet ska palmoljan i biodiesel fasas ut. Men Inte förrän 2030. Och det är oklart hur denna utfasning av palmolja enligt parlamentets rekommendation ska se ut.

Kommissionen har fått i uppdrag att under 2019 se över en plan för utfasningen.

EU har nu tagit bort den enskilt största faktorn som driver på expansionen av matgrödor i biobränsle: det ökända transportmålet. Nu har regeringar inte längre någon ursäkt att tvinga förare att bränna palmolja eller andra matgrödor i sina bränsletankar efter 2020,. Nu måste de utforma förslag som istället främjar användandet av förnybar el, och biobränsle som är baserat på avfall och restprodukter”, säger Laura Buffet.

Läs mer: Billig palmoljeprodukt får rabatt året ut

Miljö online2

Liknande artiklar