Centerpartiet får greenwashpris

Foto: Centerpartiet

I konkurrens med Svenska skogen och Växjö kommun tog till slut Centerns styrelse hem det föga smickrande Greenwash-priset, utgivet av miljöorganisationen Jordens Vänner.

Greenwash eller grönmålning kallas den typ av marknadsföring eller retorik från ett företag eller organisation som beskriver sig som miljövänlig, men samtidigt gör motsatsen eller döljer en verksamhet som är skadlig för miljön. Greenwash är alltså en typ av falsk eller vilseledande marknadsföring.

Varje år anordnar Jordens Vänner en omröstning där de nominerar företag, organisationer, partier eller personer till det svenska Greenwashpriset. Alla kan gå in och rösta.

Detta år nominerades Centerpartiets styrelse för det Jordens Vänner menar är spridning av vilseledande information kring biobränslen och flyg. C har hävdat att en inblandning av biobränslen i flygplan skulle ha mycket större miljöfördelar än en flygskatt. Detta verkar sakna vetenskapligt stöd, i själva verket är även 100 procent biobränsle otillräckligt för att sänka utsläppen om flygandet fortsätter öka.

Internationellt har dessutom forskare och miljöorganisationer varnat för att förlita sig på att biobränsle ska ersätta fossila bränslen i så stor utsträckning som ett ökat flygande kräver. I själva verket kan efterfrågan på biobränslen driva upp både konkurrens om jordbruksmark, skogsskövling och livsmedelspriser.

Centerpartiet är en värdig vinnare av priset. Våra politiska partier måste börja ta klimatfrågorna på allvar och agera nu genom lösningar som är långsiktigt hållbara. Vi ser inte att något parti idag har en genomgripande klimatstrategi som når upp till Parisavtalets mål eller Sveriges egna klimatmål, men Centerpartiet har som ”alliansens gröna röst” inte bara framfört otillräckliga satsningar utan också formulerat sig i valrörelsen på ett sätt som är kontraproduktivt för ett aktivt klimatarbete, säger Mikael Sundström, ordförande för Jordens Vänner.

Övriga nominerade var branschorganisationen Svenska Skogen och Växjö kommun. Svenska Skogen nominerades för att de i sin reklam framställer skogsbruket som både oproblematiskt för miljön och bra för klimatet. Detta trots att vårt miljömål om ”Levande skogar” inte kommer nås på grund av hur skogsbruket hotar arters habitat, och trots att klimatnyttan av träprodukter helt beror hur träet avverkas och vilken sorts produkt som tillverkas.

Läs mer: Skogen och klimatet

Växjö kommun nominerades för sin profilering som Europas grönaste stad. Samtidigt satsar man på bil- och flygtrafik, och firade nyligen rekord i antal flygresenärer.

Enligt de nordiska konsumentombudsmännens vägledning från 2005 ska reklambudskap vara ”tydliga och välbalanserade. Överdrifter kring företagets eller produktens etiska egenskaper eller goda inverkan på miljön får inte förekomma.”

Miljö online2

Liknande artiklar