Stora plastföretag i ny överenskommelse för att minska plasten

Foto: hhach

Cirka 250 organisationer, däribland flera av världens största förpackningsproducenter och återförsäljare, har signerat en överenskommelse om att få bort plastavfall och plastrelaterade föroreningar. 

Bland undertecknarna finns stora företag som exempelvis H&M, L’Oréal, PepsiCo, Coca-Cola och Unilever. Företagen i överenskommelsen producerar tillsammans 20 procent av världens plastförpackningar.

 Organisationerna ska arbeta för att nå följande mål.

  • Ta bort problematiska och onödvändiga plastförpackningar.
  • Minska behovet av engångsplast.
  • Alla plastförpackningar ska vara återanvändningsbara, återvinningsbara eller nedbrytbara.
  • Användningen av plast ska vara frikopplad från konsumtion av ändliga resurser
  • Alla plastförpackningar ska vara fria från skadliga kemikalier.

Företagen i överenskommelsen måste redovisa en gång per år hur det går med arbetat att nå dessa mål.

Överenskommelsen är en del av ”The New Plastics Economy Global Commitment” som leds av Ellen MacArthur Foundation i samarbete med FN. Som en del av initiativet har fem riskkapitalfonder har lovat att satsa 200 miljoner dollar på att skapa en cirkulär plastekonomi. Överenskommelsen stöds av WWF.

Pepsi och Coca-cola har dock tidigare fått kritik för att motarbeta ett EU-förslag om att företag ska tvingas införa korkar som inte går att skruva bort. Förhoppningsvis innebär detta att dessa företag nu kommer ta kampen mot plastföroreningar på allvar.


SMB jobbar för en plastfri natur. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

Miljö online2

Liknande artiklar