Kritiska röster höjs mot Black Friday

Foto: Raxpixel

Nära hälften av svenskarna uppger att de tänker handla under Black Friday, uppger Svensk Handel. Samtidigt växer kritiken mot köphysterins högtid. 

Handeln förutspår ökad försäljning även i år, med uppemot 25 procent. 47 procent av landets befolkning uppger att de ska handla under Black Friday – men det innebär också att 53 procent inte tänker göra det.

Samtidigt visar nästan 60 000 svenskar sitt missnöje mot Black Friday genom att delta i facebookevenemanget ”Black Friday – jag köper det inte”. Sedan millenieskiftet finns också den globala motaktionen En Köpfri Dag som alltid infaller samma dag som Black Friday och syftar till att uppmärksamma överkonsumtionen och köphysterin som sådana readagar bidrar till. Och kritikerna backas av forskningen.

Både IPCC, Naturvårdsverket och nu senast WWFs Living Planet Report har pekat ut vår skenande konsumtion i västvärlden som en av nyckelingredienserna till att minska de globala utsläppen. Vi måste snabba på utvecklingen mot en cirkulär ekonomi – hyra, dela, byta – med färre nyproducerade varor, smartare material och längre livstid på prylarna (genom att prioritera kvalitet framför kvantitet, använda prylarna längre, laga och reparera).

Av den anledningen har mer än 120 av Sveriges ledande företag inom cirkulära affärsmodeller, miljöorganisationer och hållbarhetsinfluencers gått ihop bakom initiativet whitemonday. De vill främja hållbara alternativ till nyproducerade varor.

Vi blir inte lyckligare av mer prylar som står och samlar damm i våra hem, det visar allt fler studier


. Det som däremot gör människor lyckligare är att uppleva saker med familjen, och tjänster som ger oss mer tid i vardagen. Upplevelser och tidssparande tjänster borde därför ha högre status i vårt stressade samhälle, istället för en ännu mer högupplöst platt-TV eller ny mobil, säger Elin Bergman, ordförande för det cirkulära ekonominätverket Cradlenet, i ett pressmeddelande.

Är du trött på Black Friday? Delta i #whitemonday och #enköpfridag genom att använda hashtagen i sociala medier på måndag den 19/11 respektive fredag den 23/11.

Läs mer om initiativen hos föreningen Medveten Konsumtion som är med och arrangerar båda kampanjdagarna.

Miljö online2

Liknande artiklar