SMB Kultur

”Det första datorspelet som på allvar tar upp klimatförändringar”

Foto: Pixabay

Likt alla konstnärliga branscher så reagerar även spelbranschen på viktiga samtidsfrågor. Detta gäller även klimatförändringarna, som de senaste åren fått en utökad roll i olika tv- och dataspel. Ett spel som sticker ut de senaste året är det historiska strategispelet Civilization.

Spelserien, som har kommit ut i sex förlagor sedan det första spelet kom ut 1990, går ut på att du som spelare kontrollerar en av världshistoriens alla civilisationer. Religioner som kristendomen och buddhismen upptäcks, några av världens sju underverk som Kolossen på Rhodos eller pyramiderna i Giza byggs, och du kan till och med bli den första att uppfinna hjulet.

Cilivization 6 kommer i februari ut med en ny expanion med titeln: Gathering the Storm. Ett av expansionens nytillskott är att det tar in klimatförändringar i ekvationen.

Nu måste ledare som Julius Caesar, Drottning Kristina eller Otto Bismarck inte bara klara av det svåra diplomatiska spelet länder emellan – de måste också skydda sig mot vulkanutbrott, höjda havsnivåer och ett varmare klimat desto närmare in på 1900-talet historien rör sig.

I år har vi arbetat med människans relation till planeten. När vi etablerat det som kärnan så tog det inte lång tid innan vi hade alla sorters idéer om vart vi ville ta det. Det är utmanande inte bara genom att planeten sätter hinder för spelarnas civilisationer, utan också genom att civilisationerna skadar planeten, säger spelets huvuddesigner Ed Beach till Dagens Nyheter.

Inte det första men det största.

Även om det nya tillägget till Civilization 6 är första gången som en populär spelserie tacklar miljöfrågan, så är det långt ifrån det första spelet att göra det. Mer obskyra amerikanska datorspel har sedan flera år tillbaka berört klimatfrågan utifrån olika synvinklar.

2011 släppte spelföretaget Red Redemption spelet Fate of the World som handlar om en värld som är under hot av klimatförändringar. Spelaren får i ett par timmar sätta sig in hur det kan vara att som regeringsmakt försöka lösa klimathotet. Det innebär att fatta politiska beslut, förändra policys och göra avgörande val för att försöka lindra klimatförändringars påverkan på länder och kontinenter i världen.

Även klassiska borgmästarsimulatorer, där du som spelare får bygga upp en stad och göra den så framgångsrik som möjligt, har haft inslag av miljöfrågan. I spelserien Tropico, där du spelar en diktator som styr över en liten tropisk ö i mellanamerika, har man sedan ett antal versioner tillbaka fått trilskas med den politiska gruppen ”miljöaktivister”. I spelet är det En politisk grupp som röstar på din maskot i presidentvalet om du inför korrekt sophantering på ön, bygger parker och inte bygger ett enormt oljeraffenaderi bredvid öns enda sötvattensjö.

Flera utbildningsspel redan ute

Utbildningsspel finns det inte få om som berör miljöfrågan. 2017 lanserade SMHI tillsammans med Linköpings universitet ett tillägg till det populära och svenskproducerade spelet Minecraft, som fokuserade på miljöförändringar. Scenariot som läggs till det legoliknande datorspelet utspelar sig 2037 i en dystopisk värld där miljöförändringarna har förändrat vår planet.

Spelarens utmaning är att försöka lista ut hur man kan möta utmaningarna som finns i denna nya värld och vilka prioriteringar som behövs göras. Tidigare hade forskarna i projektet fokuserat på informationskampanjer till kommuner och tjänstemän, men insåg snabbt vilken målgrupp som är bäst lämpad för att lära sig om klimathotet.

Vi frågade oss vilka vi borde vända oss till med den här frågan och insåg att det är ungdomar. Och vad gör ungdomar? Spelar! säger Lotta Andersson som är universitetslektor vid Linköpings universitet.

Civilizations 6 är alltså inte den första datorspelet som ser klimatförändringar som ett viktigt tema, och det kommer garanterat inte vara den sista. Desto mer klimathotet blir uppmärksammat över hela världen, desto mer kommer temat kopplade till hotet sippra in den mångmiljardsbransch som dataspelsbranschen är idag. Att konst och media reflekterar omvärldens värderingar och ofta förutspår dem, gäller även för ett sånt nytt medium som dataspelsbranschen.


Supermiljöbloggen täcker alla kulturformer ur miljösynpunkt. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

Miljö online2

Liknande artiklar