Försäljning av ekologiska livsmedel bromsar

Foto: Filip Bunkens

En ny rapport visar att försäljningen av ekologiska livsmedel saknar ner, efter de senaste åren av rekordförsäljningar.

Efter rekordåren 2014 och 2015 med ökningar på 20-40 procent, och nästan 10 procent under 2017, saktar nu försäljningen av ekologiska livsmedel ner. Enligt Ekoweb, som gjort undersökningen, blev 2018 ännu ett rekordår för ekologiskt i Sverige med 1 miljard i omsättning, men ökningen är mindre än väntad. Långtidsprognosen skrivs ned från en årlig ökning på 2 miljarder ner till 1 miljard årligen för de kommande tio åren 2019-2028, en halvering av ökningstakten.

De stora kedjorna Coop, Ica och Axfoods försäljning av eko har avstannat efter många års ökning. Däremot ökar Systembolagets försäljning av ekologiska produkter. De är den aktör som ökar sin försäljning mest, med 9 procent (+0,5 miljarder kr) och står ensam för hälften av försäljningsökningen 2018.

En av anledningarna till att det säljs mindre av exempelvis ekologisk mjölk, ägg och kött tros vara vegovågen. Enligt Ekoweb kan detta bero på att den målgrupp som tidigare valde ekologisk av miljö- och hälsoskäl nu istället väljer vegetariskt för klimatets skull.

Ekoweb kunde nyligen på uppdrag av Jordbruksverket även rapportera om att den svenska exporten av ekologiskt spannmål minskade under 2018-2019, på grund av den extrema sommaren med efterföljande dålig skörd.


SMB följer ekotrenden. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete. 

Miljö online2

Liknande artiklar