Forskare söker svar i fossiler efter skydd mot massutrotningar

Foto: pixabay.com

En nypublicerad studie har kartlagt egenskaper hos arter som överlever massutrotningar.

Forskare undersöker nu fossiler i tidigare havstäckta områden för att bättre förstå arter som överlevt tidigare massutrotningar. Förhoppningen är att kunna kartlägga de egenskaper hos dessa arter som gjorde att de lyckades överleva sådana snabba förändringar i deras ekosystem.

Tidigare forskning har fokuserat på antalet arter som överlever dessa massutrotningar, för att kunna fastställa deras omfattning. Nu vill man alltså istället ta reda på vilka egenskaper de överlevande arterna hade.

En nypublicerad studie från dessa forskare föreslår tre egenskaper hos överlevande arter som sticker ut: hög mobilitet, hög metabolism och mångsidigt födointag. Exempelvis har man identifierat att överlevande fiskarter var mer rörliga och musslor mer defensiva. Forskarna menar att detta har inneburit en intensifiering av interaktionerna mellan arter, vilket sedan underlättat för återhämtningen i planetens ekosystem efter massutrotningen.

Förhoppningen med den här forskningen är att kunna identifiera de nu levande arter som är bäst utrustade för att överleva den pågående sjätte massutrotningen av planetens arter, orsakad av mänsklig habitatförstöring, föroreningar och klimatförändringar. Den kunskapen kommer vara till stor hjälp i arbetet med att identifiera och skydda viktiga och utsatta områden som korallrev och regnskogar.

SMB bevakar frågan om biologisk mångfald. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

Miljö online2