Kampanj vill införa varningstext i all flyg- och bilreklam

Foto: Adrian Pingstone

”Det är dags att lagstifta om att 20 procent av reklamytan för fossildrivna bilar och flygresor ska märkas med en informationstext om klimatförändringarnas effekter.”

Det skriver Johanna Salmi och Kalle Dramstad, företrädare för kampanjen 20% Klimatvarning, som drivs av ett ideellt, partipolitiskt obundet nätverk. Tanken är att bil och flygresor ska få en varningstext likt texten på cigarettpaket.

I en debattartikel på GP skriver nätverket att ”nu är det dags att använda den klimatpolitiska verktygslådan fullt ut: inför krav inom EU på att 20 procent av reklamytan för fossildrivna bilar och flygresor ska märkas med en informationstext om klimatförändringarnas effekter.”


Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>>Läs mer om vad vi vill göra här

Miljö online2

Liknande artiklar