Göteborg ser över straffavgift för kortflygningar

Foto: Pixabay CC0

Göteborgs kommuns resepolicy säger att de anställda inte får välja flyg för resor som är kortare än 50 mil. Ändå gjordes 465 sådana flygresor år 2017, där nästan alla var resor till Stockholm.

I början av året undersökte KTH:s järnvägsgrupp skillnader på kostnad och tidsåtgång mellan tåg och flyg på orter med direktlinjer. I undersökningen såg de att tåget oftast var billigare, punktligare och snabbare än flyget. Trots detta, och trots en resepolicy som säger att kommunanställda inte ska flyga sträckor som är kortare än 50 mil*, gjordes 465 sådana resor inom Göteborgs kommun förrförra året.

Nu ser kommunen över ett förslag på att införa en straffavgift på 500 kronor, utöver koldioxidkompensation. Flera politiker säger till Dagens ETC att de tycker förslaget är otillräckligt.

– Jag är jättebesviken på förslaget som kom från stadsledningskontoret. Man ska inte kunna köpa sig fri från att följa vår resepolicy. En straffavgift kan vara en bra idé, men i så fall ska den vara progressiv så att det inte bara blir ett avlatsbrev, säger Karin Pleijel (MP).

Socialdemokraternas kommunalråd går steget längre. Hon vill inte se flygresor för skattepengar överhuvudtaget.

– Förslaget är inte tillräckligt ambitiöst. För mig är det beklämmande att de anställda överhuvudtaget flyger för skattebetalarnas pengar, säger Blerta Hoti.

Flera partier kräver nu ett nytt, mer progressivt förslag. Beslutet ska tas i kommunstyrelsen den 23 oktober.

*Fågelvägen mellan Göteborg och Stockholm är strax under 40 mil.


Supermiljöbloggen bevakar kommunerna. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>>Läs mer om vad vi vill göra här

Miljö online2

Liknande artiklar