Motsägelsefullt om klimatnödläge i Stockholm

Foto: David Skyrius

Tillsammans med 94 andra världsstäder har Stockholm utlyst ett globalt klimatnödläge. Samtidigt verkar det inte vara aktuellt med ett nödläge på hemmaplan – trots att huvudstaden både har kolkraftverk och planer på utbyggnad av Arlanda.  

I veckan träffades ledare inom klimatnätverket C40 för att diskutera klimatomställningen. Borgmästarna, som tillsammans representerade över 700 miljoner invånare, inledde toppmötet med att utlysa ett globalt klimatnödläge för en så kallad Global Green New Deal. 

– Det är oerhört viktigt att städer runt om i världen gör allt vi kan för att minska koldioxidutsläppen och att vi kan följa Parisavtalet. Vi behöver agera mer kraftfullt för att nå 1,5gradersmålet, säger Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr (M) som sitter i styrgruppen för C40-städerna till Dagens Nyheter. 

Tidigare utlysningar av klimatnödläge har inte lett till någon förändring, konstaterade Aktuell Hållbarhet när de intervjuade finansborgarrådet.

– Hade det här enbart handlat om att utlysa nödläge hade det funnits anledning till kritik. Men nu följs initiativet upp med konkreta ambitionshöjningar och åtgärder för att minska utsläppen inom flera områden, menar König Jerlmyr.

Men något nödläge för Stockholm är inte aktuellt säger Anna König Jerlmyr.

– Här har vi lyckats minska utsläppen med 58 procent sedan 1990, därför är det viktigare med ett globalt nödläge.

De dryga 50 procenten baseras dock inte på utsläppen från på stockholmarnas konsumtion, vilket innebär att staden fortfarande har en hel del klimatproblem kvar att lösa. I regionen finns en rad utmaningar som bidrar till det globala klimatnödläge som C40 vill att städerna agerar mot.

Det handlar bland annat om planerna för en utbyggnation av Stockholms flygplats Arlanda, som skulle leda till att flygkapaciteten fördubblas med ökade klimatutsläpp som följd.  

En annan stor utsläppskälla är kraftvärmeverket i Värta, som delvis eldas med kol. Bara under förra året släppte värmeverket ut en halv miljon ton koldioxid

Enligt stadens mål ska Stockholm vara fossilbränslefritt till 2040. Ambitionen är att även bli klimatpositiv, det vill säga ta upp mer koldioxid än staden släpper ut. För att ta sig dit krävs det som synes en hel del arbete – klimatnödläge eller inte. 


Supermiljöbloggen bevakar svensk och global klimatpolitik. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>>Läs mer om vad vi vill göra här

Miljö online2

Liknande artiklar