Senaste nytt från oljelobbyn: plantera några träd och kalla bensinen klimatneutral

Foto: Pixabay

Genom att klimatkompensera sina utsläpp av bensin och diesel med billig, och alltmer ifrågasatt, skogsplantering vill nu oljelobbyn framställa sig som ett klimatvänligt alternativ till elbilar.

Den nya strategin föreslås i en rapport från den europeiska oljeindustrins egen lobbyorganisation för miljöforskning, Concawe, som Dagens Nyheter tagit del av. Eftersom klimatkompensation via skogsplantering numera är så billig tänker sig oljebranschen att man kan marknadsföra bensin och diesel som ”klimatneutrala drivmedel” som därmed blir ett klimatvänligt alternativ till att köra elbil.

Samtidigt är skogsprojekten som klimatkompensation alltmer ifrågasatta, som DN:s granskning av klimatkompensation kunnat visa. Forskare är nu allt mer kritiska till denna ofta framhållna universallösning som nu visat sig vara oerhört svårkontrollerad. Skog som skulle bevaras har istället skövlats och lokalbefolkningen har tvingats lämna sina hem. Även rese- och flygbolagens klimatkompensation har visat sig vara allt annat än transparent och ofta omöjlig att kontrollera.

Kalle Nilvér, grundare av bolaget GoClimateNeutral som också erbjuder klimatkompensation, säger till DN att han är kritisk till att kalla bensin för klimatneutralt.

Även om det passerar en av de standarder som finns för begreppet, så är jag mycket skeptisk till att säga att något är klimatneutralt med målet att, vad det verkar som, rättfärdiga fortsatta utsläpp.

Dessutom har bilindustrin, trots efterdyningarna av dieselgate, börjat senarelägga och hålla inne sina egna leveranser av elbilar till alltmer frustrerade kunder. Anledningen? Jo, genom att vänta till årsskiftet, då nya hårdare utsläppsregler träder i kraft, kan bilindustrin räkna in elbilarnas minskade utsläpp i det nya systemet två gånger istället. Win-win för bilindustrin med ökad försäljning och bättre utsläppsstatistik, i alla fall på pappret, men dubbelförlust för klimatet.

Biltillverkarna har hittills genom lyckosam lobbyism kunnat fortsätta sälja bensin- och dieselbilar och därmed hejdat utvecklingen mot mer klimatvänliga bilar, och detta tillsammans med politiker som vill skydda det egna landets industri. Samtidigt har de försökt stoppa och blockera hårdare koldioxidutsläpp. Som ETC rapporterat om är var tredje ny bil som säljs i EU och i Sverige en suv idag, i USA närmare varannan, trots ökade subventioner till elbilsköpare. Denna parallella satsning av bilföretagen innebär ökade utsläpp som trots öka ännu mer.

Om EU och Sverige ska kunna nå sina högt ställda klimatmål måste de se över sina relationer med klimatförstörande lobbyister. Vi har inte råd att förlora mer tid.


Su­permil­jö­blog­gen bevakar lobbyisterna. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skri­ben­ter. Nu vill vi utveckla hemsidan och vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Swisha en slant till 123 270 12 33 för att stötta vårt arbete.

>>Läs mer om vad vi vill göra här

Miljö online2

Liknande artiklar