Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
    Stäng

    En klimatchef borde veta bättre än att semesterflyga

    Foto: MSB

    Årets mellandags-drev är igång. Expressen har rapporterat att Dan Eliasson, generaldirektör för MSB, flög till Las Palmas fem dagar innan jul. Nyheten har fått folk att rasa över det omdömeslösa i att resa utomlands mitt under en pågående pandemi. Men det är inte det enda skälet att vara upprörd.

    Eliasson basar över MSB (Myndigheten för samhällsskydd och beredskap), den svenska myndighet som har det otacksamma ansvaret att hantera klimatkrisens effekter. Han borde därför vara hyfsat påläst om vilka konsekvenser våra utsläpp får. Översvämningar, extremhetta, vattenbrist, ras och skred är bara några exempel på hur Sverige redan idag drabbas av den globala upphettningen.

    Trots MSB-chefens, får vi anta, synnerligen goda kunskap om klimatkrisens effekter väljer Eliasson ändå att ta flyget till Kanarieöarna. Ett sådant beteende, särskilt mitt under en pandemi, urholkar tyvärr förtroendet för hela myndigheten.

    Men vad värre är – det urholkar också gemene mans uppfattning om allvaret i klimatkrisen. Flera studier har visat att ledares egna miljöbeteenden påverkar förtroendet för budskapet och möjligheten till grön omställning. Om en av landets högst klimatansvariga inte ser några problem med att slentrianflyga till Las Palmas över julen, varför ska då vanliga Svenssons ställa in sin Thailandssemester?

    Det hade varit en annan sak ifall det visade sig att MSB-chefen glömt sopsortera, men en flygresa tur-retur till Las Palmas släpper ut minst 1,5 ton koldioxid. För att Sverige ska klara målen i Parisavtalet får alla invånare släppa ut max 1-2 ton per år – inklusive all mat, transport och annan konsumtion. Eliasson har alltså bränt upp sin utsläppsbudget för 2021 redan innan året ens har börjat.

    Lyckas vi inte ställa om våra ohållbara livsstilar kommer MSB få ohyggligt hett om öronen på jobbet. Det borde myndighetens högste ansvarige vara medveten om.

    En vanlig invändning mot den här typen av resonemang är att klimatkrisen inte handlar om att skambelägga enskilda individers agerande. Det stämmer att klimatkrisen är en systemfråga. Vi behöver styrmedel och infrastruktur som minimerar utsläppstunga verksamheter, som exempelvis flyg.

    Men MSB-chefens flygande är en del av det system vi behöver förändra. Att flyga är den enskilt mest klimatbelastande aktivitet en människa kan göra. Gång på gång säger forskningen att dagens stadigt ökande flygnivåer (pre-corona) går helt på tvären mot allt vi vet om klimatkrisen. Normen måste förändras – och det kommer gå mycket fortare om människor med makt och ekonomisk status går före.

    Sverige gillar att tala om att vi är ett föregångsland i klimatomställningen. Då vore det också rimligt om de personer som ansvarar för omställningen agerar i linje med vad som krävs av befolkningen. Vi är många som redan lever flygfritt.

    Tills tillräckligt tuffa klimatlagar är på plats borde Sveriges myndighetschefer (och statsråd med, för den delen) visa att det går alldeles utmärkt att klara sig utan flyg på semestern.

    Anna Ljungström

    Anna Ljungström, redaktör för Supermiljöbloggen & flygfri sedan 2016


    På regelbunden basis skriver Supermiljöbloggens skribenter ledare. Fler krönikor och ledare från Supermiljöbloggen hittar du på SMB Opinion.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra