(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Jennie Johansson, Medveten konsumtion: Omodern modevecka

Idag börjar modeveckan. Två gånger om året samlas Sveriges modebransch för att titta på det nyaste och mest innovativa Sverige har att erbjuda i modeväg. Journalister, bloggare och branschfolk flockas utanför Berns, minglar och syns. Trots dubbla modeveckor i form av Stockholm Fashion Week och Mercedes Benz Fashion Week lyser hållbar utveckling med sin frånvaro. Är det inte dags för en bransch som lever på att vara framåt, innovativ och nyskapande att visa att de är just det?

Jag surfar runt på Stockholm Fashion Weeks hemsida, går i genom sida för sida för att hitta programpunkter som rör hållbarhet. Till slut hittar jag en föreläsning på Sko och väskmässan. På Mercedes Benz Fashion Week, som ju bekant inte har med Stockholm Fashion Week att göra är läget lika. Jag är nyfiken på vad Fashion Talks kommer handla om i år, det återkommande seminarium anordnat av Axtalk som riktar in sig på Mode och hållbarhet. I år handlar det om modehistoria. Carl Johan de Geer ska berätta om den exklusiva högborgerliga haute couturen som just har förärats en bok. Spännande visst, men aktuellt med tanke på Fashion Talks inriktning?

Men där då: I år delar för första gången The Sustainable Fashion Academy ut “The Global Leadership Award in Sustainable Apparel” till de brittiska regeringsorganen DEFRA (the Department for Environment, Food and Rural Affairs) och WRAP (the Waste & Resources Action Program). Priset är till för att uppmärksamma ledare och ledande initiativ som har potential att förbättra hållbarheten inom mode- och textilindustrin. Pristagaren är alltså brittisk. Bra men nog måste det väl hända något på den fronten i Sverige just nu?

Och det gör det ju! Vi har Mistra Future Fashion, ett stort statligt finansierat projekt vars mål är att leverera insyn, insikt och lösningar som ska användas av den svenska modeindustrin och andra intressenter för att märkbart förbättra den miljömässiga prestationen och stärka Sverige i den globala konkurrensen. En av de kritiska frågor som de hoppas få svar på inom ramen för projektet är hur vi kan utveckla effektivare vägar att försäkra att konsumenternas efterfrågan och handel av hållbara produkter och service ökar. Jag har talat med företag som strax har en lösning på återvinning av bomull och unga kreativa designers som arbetar med spillmaterial från industrin och återvunna textilier. Stockholm Fashion Week verkar för mig som det perfekta skyltfönstret att visa vilka forskningsprojekt som pågår, samla ihop och visa de innovativa designers och märken som aktivt arbetar för en hållbar utveckling i modebranschen.

I sex år har det brittiska moderådet arrangerat Estetica, en speciell sektion under London Fashion Week dedikerad till vad de själva beskriver som den växande rörelsen av “cutting edge” designers som jobbar med hållbar utveckling. I Berlin har man mycket att välja på. Hållbart mode lockar till sig internationell uppmärksamhet. Här har man upptäckt att fler och fler konsumenter efterfrågar etiskt och hållbart producerade produkter. Med allt från den öppna visningen/mässan Showfloor Berlin till Green Showroom med high end fashion och lifestyle märken till Ethical Fashion Show Berlin med street och casual wear. Scoop visar internationella edgy och på Upcycling Fashion Store fokuseras det på upcyckling. Vancouver har sedan starten 2009 snabbt blivit världens ledande stad för ekomode. I New York visar man flertalet märken under namnet The Green Shows. Även i Moskva och Shanghai Fashion Week har man fokus på eco fashion.

Vore det inte fantastiskt att få se innovativa märken, nya material och framtidens mode på nästa modevecka? Man pratar om det Svenska modeundret. Då talar man om ekonomiska under, export och tillväxt. Vill vi inte ligga i framkant inom hållbar utveckling? Vi har alla möjligheter att göra detta. Men då måste vi också tala om vad som görs.

Visst bubblar det under ytan, men är det inte dags att dra på värmen och stormkoka en stund? Snälla modesverige; Ni är modets pointers på den ganska exklusiva modeklubben. Använd er makt och peka ut de hållbara aktörer som förtjänar en plats i VIP-rummet. Är det inte dags att modeveckan blir modern?

Jennie Johansson, Föreningen Medveten Konsumtion

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.