Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Debatt

    Jessica Cederberg Wodmar: Dags att nyansera hållbarhet och ge mer beröm!

    Foto Ola Gäverth Foto: Foto Ola Gäverth

    Jag får ofta frågan: Vem är mest hållbar? För att svara på den frågan måste man börja med att definiera hållbar. Det är sällan jag hinner göra den definitionen. Oftast har den som frågar redan gjort det och väldigt ofta är det miljö och klimataspekter som efterfrågas för att företaget eller produkten ska räknas som hållbar. Att välja en produkt som inte är ekologisk men väl producerad med en uppförandekod har inte lika stort eller självklart värde för de som vill ha det mest hållbara. Ofta hamnar fortfarande de två andra dimensionerna som också ingår i hållbarhet, social och ekonomisk, i skymundan. De är inte mindre viktiga men de lyfts inte lika ofta fram i samtalen inom miljösfären trots att dessa dimensioner hänger tätt ihop med arbetet för att få planeten i balans.
    Nyckeln är kommunikation och mod att våga berätta om fler aspekter av hållbarhetsarbetet. Att just miljö och klimat slagit igenom beror inte minst på att vi har kommit långt med miljö och klimatmärkningar. Men när det gäller att vi enkelt ska kunna utläsa om företaget betalar skatt, motverkar utnyttjande av barn, jobbar för en mångfald i arbetslivet eller skänker pengar till civilsamhället räcker det inte ens alltid med att läsa företagens hållbarhetsrapporter eller hemsidor.
    Det fick jag bistert erfara när jag gjorde research till min bok. I början hade jag förhoppningen att det skulle vara enkelt att hitta de tre dimensionerna så att svaret skulle utfalla svartvitt. Men efter ett par intensiva veckor av research insåg jag att hur många sidor jag än läste så blev det inga klara svar. Alla företag jag läste om hade saker de gjort bra men även en hel del saker kvar att jobba vidare med. Det intressanta var att väldigt få av dem skröt särskilt mycket om sina bra insatser. Men om jag kollade upp deras varumärken på internet hittade jag mängder av negativa artiklar om det mesta som de flesta hade gjort fel. Förvånansvärt lite kom upp om det positiva som de flesta företag gör för att göra världen mer hållbar.
    Jag tror på att belöna dem som gör rätt för att få dem att vilja göra ännu lite till. Så funkar det inom de flesta andra områden, men inte inom hållbarhetsområdet. Här förväntas företagen vara klara innan de går ut och berättar om sitt hållbarhetsarbete. Annars anklagas de för grönmålning. Det leder enligt min uppfattning ofta till feghet och missade chanser. Det är dags att vi är öppna med att det inte finns något som är helt hållbart. Det är en omöjlighet. Det finns alltid saker kvar som man måste jobba på för att bli mer hållbar. Men det finns massor som är hyfsat hållbart. Det måste fler våga berätta om för att ge andra företag, beslutfattare och konsumenter en chans att välja att aktivt stödja de som gör hållbara insatser med flera nyanser.
    Sagt och gjort. Nu har jag belönat 40 företag, organisationer och länder för någon aspekt av sitt hållbarhetsarbete som jag anser att de gör på ett bra sätt. Tror ni de blev glada när jag häromdagen berättade för dem om mitt initiativ? Ja de flesta blev glada, men mest av allt blev de överraskade och undrade om jag menade allvar? De ifrågasatte varför och hur jag hade tänkt och varför de inte hade fått veta något om att jag granskat dem. Det enkla svaret är att jag ville veta vem som man uppfattar som mest hållbar och då behövs fler perspektiv än företagens egna. Jag valde att undersöka vem experterna och allmänheten uppfattar som mest hållbar? Svaret är att det är väldigt olika. Det förvånar mig inte det minsta då jag länge har misstänkt att vi uppfattar olika saker beroende på vad vi väger in i ordet hållbar. Mångfald är inte något dåligt, det är något bra. Min slutsats är att det alltid lönar sig att våga kommunicera sitt hållbarhetsarbete. Då kan fler se nyanserna och välja aktivt vem de vill stödja. Det finns inga ursäkter för att avstå att skryta eller att vara transparent med de utmaningar som kvarstår, vi mottagare är tillräckligt kunniga för att se nyanserna så länge ni vågar berätta om dem!
    Jessica Cederberg Wodmar
    Hållbarhetscoach och författare
    Just nu aktuell med boken ”Hyfsat Hållbar”
     

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.