Kunglig klubb lobbar för ökad bilism
“Klimatet fortsätter vara en ödesfråga, för Sverige och världen.” Så lät det när vår 50-årsjubilerande kung höll tal vid riksdagens öppnande. Det rimmar sådär med att beskydda en organisation vars agenda ökar utsläppen, skriver Anna Ljungström.
KRÖNIKA. Kungen lyfter ofta klimatet i intervjuer och tal. Att världen måste hejda klimatkrisen ses, rimligt nog, som okontroversiellt och politiskt ofarligt. Är det då lämpligt att en förening som gör anspråk på att representera kungahuset lobbar för en politik som går stick i stäv med klimatforskningen?
Kungen behöver bara slänga en blick ut genom slottets fönster för att han ska se de tre bokstäverna som pryder taket av Bolinderska palatset, den pampiga byggnad som tillhör Grand Hotel. ”KAK” står det. Kungliga Automobilklubben.
Bilismens förkämpar
Det är en förening med anor, 120 år gammal, med syfte att “främja en sund utveckling för bilismen”. Förutom aktiviteter som racingtävlingar, bilutställningar och medlemsträffar arbetar föreningen också med politisk påverkan.
KAK:s grundsyn är att bilismen ska växa. De vill se fler parkeringar, fler bilar i städerna och lobbar mot 15-minutersstaden och miljözoner. Föreningen har också lämnat positivt remisssvar till förslaget om att minimera reduktionsplikten, en åtgärd som av myndigheter bedöms öka Sveriges utsläpp med miljontals ton och skjuta klimatmålet till 2030 i sank.
Allt detta går stick i stäv med klimat- och trafikforskningen, som med all önskvärd tydlighet visar att bilresor måste minimeras. KAK pratar gärna om att tekniken ska lösa bilismens miljöproblem, men det är knappast hållbart – eller ens görligt i den snabba takt som klimatkrisen kräver – att byta ut bilflottan till elbilar.
Personbilarna står för närmare en femtedel av Sveriges totala utsläpp. Majoriteten är korta resor som görs med bara en eller två passagerare. Minskad bilism är därför nödvändigt, inte minst i städer med god tillgång till kollektivtrafik samt cykel- och gångmöjligheter. Det slogs bland annat fast i statliga klimaträttsutredningen (en utredning som KAK, föga förvånande, sågade i sitt remissvar).
För bilen, ur tiden
Så hur kommer kungen in i bilden? KAK är en av 60-talet föreningar och organisationer som åtnjuter kungens så kallade beskyddarskap. Utöver KAK finns tre andra kungliga klubbar: Kungliga Svenska Segelsällskapet, Kungliga aero-klubben och Kungliga Svenska motorbåtsklubben.
KAK är inte ensamma bland kungens skyddslingar om att driva politisk påverkan. Man kan också hävda att kungens många beskyddarskap i praktiken inte tillför annat än en högtidlig air.
Men bilistklubben sticker ut. Utöver att kungahuset finns i föreningens namn är KAK också betydligt mer högljudda i sin politiska påverkan än de andra kungliga klubbarna. KAK använder sig av kungen i sin lobbying, till exempel genom att hävda att regenten är “en stor bilentusiast”.
Klubbens lokaler skvallrar också om goda kontakter och förutsättningar. Årsmötet hålls i adelns högkvarter Riddarhuset och kontoret finns i fina lokaler som ägs av Kungliga Djurgårdsförvaltningen.
Kungen må sakna formell makt, men det betyder inte att hans inflytande är opolitiskt. Ett Bernadottskt intryck ger extra legitimitet i debatten.
KAK:s verksamhet skär sig mot kungens varumärke som klimatförkämpe. Det kan vara hög tid för hovet att omvärdera lämpligheten i att kungahuset används i PR-syfte för en bilistorganisation.
Anna Ljungström sitter i SMB:s styrelse och var redaktör 2017-2022. Fler krönikor och ledare från SMB:s skribenter hittar du på SMB Opinion.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till