Klimatdebatten skulle mÄ bra av fÀrre slappa analyser om pÄhittade motsÀttningar. Chartervurmandet frÄn Aftonbladets ledarsida missar att förÀndrade sociala normer gÄr hand i hand med progressiva styrmedel.
”Alla har rĂ€tt att flyga charter pĂ„ semestern”. Rubriken frĂ„n Aftonbladets ledarredaktion fick mĂ„nga att sĂ€tta kaffet i vrĂ„ngstrupen, mig sjĂ€lv inrĂ€knad. Skribenten Susanna Kierkegaard vill att vi ska fokusera pĂ„ ”elitens” utslĂ€pp genom progressiv flygskatt, istĂ€llet för att skambelĂ€gga ”vanliga svenska semesterfirare”. Ja, flyget borde till och med bli billigare för den arbetande svensken.
Texten har fĂ„tt mycket kritik, bland annat frĂ„n Expressen Kultur och Aftonbladets egna kultursida. Under gĂ„rdagen svarade Kierkegaard med att ”charterhatarna vet att de har förlorat”.
Kierkegaard lyfter frÄgor om identifikation och metod i klimatrörelsen. Jag hÄller med om att det finns goda skÀl för miljöengagerade att fundera över hur man bÀst skapar en inkluderande omstÀllning.
Men att stĂ€lla ”charterhatare” mot ”vanligt folk” kan knappast kallas för en bra strategi om man vill ha verklig förĂ€ndring. Se pĂ„ den gĂ€ngse politiken som förs, hur samhĂ€llets ekonomiska intressen fortfarande riktas mot en högkonsumerande ideologi som i rask takt kör oss mot avgrunden. Det Ă€r de fossila bakĂ„tstrĂ€varna som bromsar omstĂ€llningen, inte miljörörelsen.
Flera kritiker har rĂ€tteligen pĂ„pekat att chartersemester en gĂ„ng om Ă„ret inte Ă€r en mĂ€nsklig rĂ€ttighet. De flesta mĂ€nniskor pĂ„ jorden har aldrig satt sin fot pĂ„ ett flygplan. Svenskar – oavsett nationell klass – tillhör en global elit som ökat sitt flygande med 120 procent sedan 90-talet. Det Ă€r en bidragande faktor till att Sverige har mycket stora utslĂ€pp per capita. Flygandet Ă€r en av de lĂ€ttaste sakerna för individen att göra avkall pĂ„ för att minska sin klimatpĂ„verkan.
Under dessa förutsÀttningar Àr det varken nyskapande eller effektivt att ifrÄgasÀtta flygkritiken med nÄgon slags nedvÀrderande klassanalys (svenska arbetare Mà STE uppenbarligen flyga till Medelhavet varje Är) dÀr miljörörelsen utmÄlas som boven. Det Àr fossilpopulism.
Samma populism ser tyvÀrr ut att prÀgla hela valrörelsen. FrÄn höger till vÀnster verkar partierna oförmögna att kommunicera forskningens jobbiga sanning: Klimatkrisen kommer, vare sig vi vill det eller inte, innebÀra förÀndringar i hur vi lever och konsumerar. SÄ Àr det.
IstĂ€llet talar VĂ€nsterpartiet och Socialdemokraterna sig enögt varma för fossilfritt stĂ„l och batterifabriker, men sĂ€nker samtidigt skatten pĂ„ fossila drivmedel och uppmanar till fortsatt flygande. ”Sverige gĂ„r före genom att satsa pĂ„ industrins omstĂ€llning, inte genom att undersköterskan som sparat hela Ă„ret avstĂ„r frĂ„n charterresan pĂ„ grund av flygskam”, skriver miljö- och klimatminister Annika StrandhĂ€ll (S).
Det Ă€r samma falska motsĂ€ttning som Aftonbladets ledarsida Ă€gnar sig Ă„t. Progressiv flygskatt mot förĂ€ndrade sociala normer. IndustriomstĂ€llning mot beteendeförĂ€ndring. Ăr det verkligen för mycket begĂ€rt att det klimatpolitiska samtalet ska sluta vara nergrĂ€vt i poserande skyttegravar?
För grattis hörrni, motsatsförhÄllandena ni letar efter existerar inte. Det gÄr att göra tvÄ saker samtidigt. Det Àr till och med extremt efterstrÀvansvÀrt. I de allra flesta fallen kan de bÄda sidorna dessutom förstÀrka varandra.
Om Aftonbladets ledarsida vill bidra till klimatomstÀllningen bör de sluta slÄss mot inbillade vÀderkvarnar. IstÀllet vore det klÀdsamt med lite sjÀlvinsikt och riktig solidaritet.
Anna Ljungström, redaktör pÄ SMB.
Veckans lÀstips: Energidebatten Àr Ànnu ett omrÄde som prÀglas av onödig polarisering. Svensk Vindenergi och Uniper Sverige gick i veckan ut med ett gemensamt önskemÄl om att politiken ska sluta mÄla upp motsÀttningar mellan vindkraft och kÀrnkraft.
à sikter som uttrycks i texten Àr skribentens egna. Fler krönikor och ledare frÄn vÄra skribenter hittar du pÄ SMB Opinion.
Stötta SMB
Sedan 2010 har vĂ„r ideella redaktion drivit miljödebatten framĂ„t genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vĂ„rt arbete â och vi hoppas att du vill hjĂ€lpa oss.
HÀr kan du lÀsa vad pengarna gÄr till.