Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Det nya reseavdraget, som röstades igenom i riksdagen så sent som i somras, skulle träda i kraft vid årsskiftet. Nu väljer den nya regeringen att skrota avdraget, som skulle vara färdmedelsneutralt, avståndsbaserat och bidra till minskat fusk.
    – Sverige fungerar inte om människor inte har möjlighet att ta bilen, säger energi- och näringsminister Ebba Busch (KD).

    Supermiljöbloggen har tidigare rapporterat om det nya reseavdraget, som samlade en bred majoritet i riksdagen: sju av åtta partier röstade ja. Dagens reseavdrag har bedömts gynna de som pendlar med bil och minska det kollektiva resandet, samtidigt som det framförallt utnyttjas av höginkomsttagare i storstad snarare än pendlare i glesbygd. Nuvarande system har dessutom gett upphov till enorma mängder fusk, som kostar staten 2,4 miljarder kronor per år enligt Skatteverket

    Beslutet går emot forskningen och leder till ökade utsläpp 

    Eftersom utsläppen från transportsektorn behöver minska rejält om vi ska nå klimatmålen bör förstås ett nytt reseavdrag bidra till att vi når nyss nämnda mål. Klimaträttsutredningens slutbetänkande pekar tydligt på vikten av en omställning till ett transporteffektivt samhälle, med mindre bilism och mer gång, cykel och kollektivtrafik. Elektrifiering av fordonsflottan räcker inte – vi måste också dra ner på biltrafiken. IPCC har varit övertydliga med att 1,5-gradersmålet endast kan nås om det sker en helomställning av alla sektorer, i en takt som aldrig tidigare skådats. 

    Men när det nya förslaget slopas och ersätts av version två av nuvarande system, med högre subventioner för bilresor än tidigare, kan man undra om regeringen vill kännas vid klimatkrisen över huvud taget. Bilister gynnas ännu mer – det blir billigare att ta bilen jämfört med att åka kollektivt – och utsläppen kommer med stor sannolikhet att öka. Regeringen beslutade dessutom nyligen om att sänka reduktionsplikten till lägsta tillåtna nivå, ett beslut som enligt Naturvårdsverket innebär fem miljoner ton ökade CO2-utsläpp per år de första åren förslaget genomförs. 

    Klimatet behöver mindre bilism – inte mer 

    Med det nya reseavdraget skulle kollektivtrafikresenärer ha samma möjligheter som bilister att göra avdrag. Dessutom drogs en skiljelinje mellan storstadsregioner och övriga landet: kraven för att kunna göra avdrag är högre för de som bor i storstad. I storstadsregionerna var den nedre avståndsgränsen från hemmet till jobbet 30 kilometer, medan gränsen i övriga landet låg på 15 kilometer. Med tanke på att hälften av invånarna i såväl Stockholm som Göteborg har mindre än 30 minuters cykelresa till jobbet hade ett sådant system kunnat uppmuntra till andra färdmedel än bilen i storstäder. 

    Men nu väljer alltså den nya regeringen att slopa det klubbade systemet, som skulle träda i kraft om drygt två månader. Energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) motiverar beslutet med orden “Sverige fungerar inte om människor inte har möjlighet att ta bilen”. Men argumentet håller inte – inte ens om vi bortser från klimat- och miljöaspekten. Nuvarande system nyttjas som bekant främst av höginkomsttagare i storstad, inte av de glesbygdsbor som Ebba Busch säger sig bry sig om

    Är det så här ”få ordning på klimatet” ser ut?

    Beskedet har fått enorm kritik från alla möjliga håll och kanter, bland annat från Jens Forsmark, sakkunnig hållbara transporter på Naturskyddsföreningen, Daniel Helldén, riksdagsledamot för Miljöpartiet, Frances Sprei, forskare inom miljövetenskap vid Chalmers tekniska högskola och Martin Åhdal, ekonomisk-politisk talesperson för Centerpartiet. Christer Ljungberg, trafikforskare och grundare av Trivector, går så långt som att beskriva den nya regeringen som “en fullständig katastrof för miljön och klimatet”. 

    Man kan fråga sig hur det kan vara möjligt för en regering att mitt under brinnande klimatkris aktivt bidra till ökade utsläpp – när varje beslut borde leda i motsatt riktning.

    Supermiljöbloggen har under veckan sökt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) för intervju eller kommentar, men inte fått några svar.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.