”Så kan vi öka ungas miljöengagemang”
Bättre undervisning och mer information på sociala medier skulle få fler unga att intressera sig för Agenda 2030. Det skriver Tilde Pacher, Freja Schaefer och Elin Askestig som läser på YBC Gymnasium i Nacka.
Ett problem i dagens samhälle är att ungdomar inte engagerar sig i miljöfrågor och Agenda 2030. En konkret lösning för att få unga mer involverade i Agenda 2030 är att ta in ämnesexperter på ämnet i allt från grundskolan till universitet, och bedriva en intressant undervisning för att väcka intresse.
Genom att undervisa på ett dels pedagogiskt, dels intresseväckande sätt är sannolikheten för att involvera unga större. Då kan man också påverka deras tankar, vilket i sin tur leder till ändrade handlingar och beslut i vardagen.
Vi själva som gymnasieelever har märkt skillnad i vårt engagemang när det kommer till Agenda 2030 beroende på vem det är som undervisar. I vårt fall har vi blivit mer insatta när en sakkunnig person föreläser än när en lärare undervisar. Det beror till stor del på att man med en sakkunnig oftast får höra ämnet utifrån ett annat perspektiv samt att varje individ undervisar på olika sätt vilket ger mer variation och inte samma gamla vanliga lektioner som vi är vana vid.
När man sedan skapat sig en grundlig uppfattning om de 17 målen inom Agenda 2030 kan man börja inrikta sig mot ett visst ämne. Vi tycker att man som ungdom borde få vidareutbildning kopplad till Globala målen, anpassad efter vilken linje du läser på gymnasiet.
En väldigt enkel och grundläggande sak som man skulle kunna inkludera i alla högskoleförberedande program är en utbildning inom cirkulär design och ekonomi. Om vi som ungdomar får lära oss om hur vi kan skapa produkter på ett hållbart sätt som sedan kan få ett nytt liv när de använts så kommer det få konsekvensen att vi tar med oss detta tänk in till arbetslivet. När vi då väl börjar arbeta så kommer våra idéer få en stor påverkan på arbetsplatsens tänk kring cirkularitet och återanvändning.
Ungdomar spenderar mycket tid på olika former av sociala medier och ägnar allt mindre tid till att faktiskt läsa eller titta på nyheter. På sociala medier har vi tydligt kunnat se att stora nyheter som publiceras på just sociala medier faktiskt gör ungdomarna involverade i olika sakfrågor, där de dessutom uttrycker sina åsikter om saker och ting, allt ifrån djurens rätt till politik men även naturen. Att publicera nyheter och viktig samhällsinformation, på både internationell men även nationell nivå, på sociala medier kommer definitivt göra ungdomarna mer involverade i Agenda 2030.
Vår slutsats är alltså att ungas okunskap om Agenda 2030 kan bero på eventuell brist på utbildning eller inte otillräcklig marknadsföring på olika former av sociala medier. Genom att åtgärda detta skulle ungdomarna kunna finna någon form av intresse och eventuellt engagemang i Agenda 2030 även utanför skolan.
Tilde Pacher, Freja Schaefer och Elin Askestig Ek20b, YBC Nacka
SMB❤ Future Minds. Den här texten har valts ut som vinnare i ett samarbete mellan Supermiljöbloggen och Future Minds, ett nationellt kunskapsprogram för gymnasieskolor där ungdomar ges kunskap och verktyg för att agera för en hållbar utveckling. Läs mer om Future Minds här.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till