Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Sandra Kinnaman Nordström: Zero waste – ta till vara på ungdomars idéer om en hållbar samhällsutveckling!

I våra skolor sitter framtidens miljökämpar, politiker, företagsledare, lärare, föräldrar och inte minst framtidens konsumenter. De som kommer att behöva hantera de situationer som uppstår efter tidigare generationers slarv, omedvetenhet och ovilja att ta tag i klimatfrågan. Inget gyllene läge kan man tycka. Hur kan vi på bästa sätt rusta dem med framtidstro och hopp?

I The Good Tribe inspirerar och föreläser vi för elever om hållbarhetsfrågor – baserat på delaktighet och den egna kraften att förändra. Vi visar spännande exempel och framförallt uppmuntrar vi eleverna att utveckla egna idéer och inse att de sitter inne på grymma lösningar. Vi lägger en grund för insikten att förändringen börjar med oss själva och att de har makt att påverka och förbättra världen.

Det är fantastiskt att se en niondeklassare kläcka ur sig en klockren idé där hon eller han kombinerar sina intressen och passion med att skapa en hållbar värld. Bara sådär. Inom fem minuter kan en grupp komma på: ”Vi bygger en regnskog i mitten av skolan, installerar rörelsesensorer som genererar energi på fotbollsplaner, vi tar fram ekologiska sängkläder som bär viktiga budskap”.

Elevernas kreativa process är extremt häftig att få vara delaktig i – men jag blir frustrerad när jag inser att det inte finns utrymme för dem att tänka kring möjligheter och lösningar på det här sättet i vanliga fall. Att våga tänka galet och utanför ramarna uppmuntras sällan, om någonsin i skolan – vilket resursslöseri!

Skolverket har tagit fram en ny skolplan från 2011 där alla skolor uppmanas ge elever förståelse för vad hållbar utveckling är. I deras målformulering står:

Skolan ska ansvara för att varje elev efter grundskolan:

• har fått kunskaper om förutsättningarna för en god miljö och en hållbar utveckling

• har fått kunskaper om och förståelse för den egna livsstilens betydelse för hälsan, miljön och samhället

I en doktorsavhandling av Carola Borg på Karlstads universitet visar resultaten att 56 % av gymnasielärarna anser att de har svårt att föra in hållbar utveckling i sin undervisning. Dels på grund av att de saknar nödvändiga ämneskunskaper, stöd från skolledningen och tid. Hur ska de då kunna förmedla kunskap om hållbar utveckling till sina elever? Var finns tiden och resurserna för att kompetensutveckla lärare? Och vem tar ansvar för att något sker?

Jag är orolig att inflikandet av hållbarhet i den nya läroplanen endast kommer att bli ett stressmoment för redan överbelastade lärare – som kanske inte ens har kunskap om hållbarhetsfrågor. De måste få stöd att undervisa i, och tillvarata ungdomars värdefulla idéer om en hållbar samhällsutveckling.

Det finns en otrolig kompetens i skolan som idag går förlorad. Vi talar ofta om resursslöseri i klimatdebatten, men inte på slöseri av mänsklig kompetens, som enligt mig är ett minst lika stort problem. Särskilt om vi ska kunna omvandla våra samhällen i grunden och lyckas minska våra utsläpp och vår utvinning av resurser, som enligt WWF i dagsläget skulle kräva tre jordklot. Sist jag kollade hade vi bara ett.

När The Good Tribe är ute och föreläser talar vi inte om invecklade tekniska problem eller storskaliga tekniska lösningar. Vi utgår från vår livsstil som den ser ut idag; vad vi konsumerar och vad som intresserar unga. När man får veta att det går åt mellan 9000 och 24 000 liter vatten till att producera ett par jeans, och att bomullsplantager lett till uttorkningen av Aralsjön, hänger de flesta med på att vi alla är en del av de globala klimatförändringarna. Därmed kan vi också vara delaktiga i att lösa dem.

Jag vill vi se ett samhälle där alla är delaktiga i att formulera framtidens lösningar. Vi måste uppmuntra till att tänka nytt, galet och stort. Vi måste se och fånga upp kunskapen och kompetensen runtomkring oss – inte minst i skolan och bland unga!

Så, vill du att framtidens miljökämpar, politiska ledare, lärare, föräldrar, företagsledare och konsumenter har en djupare förståelse för social, ekologisk och ekonomisk hållbarhet? Då är det dags att ta i frågan på allvar – idag!

Sandra Kinnaman Nordström
Projektledare för earth.re.create
The Good Tribe

The Good Tribe är en samling samhällsentreprenörer som arbetar för hållbar utveckling på olika sätt. Ett av deras initiativ heter ”earth.re.create – promoting a sustainable lifestyle” där de åker runt och håller i föreläsningar samt upcycling & ideutvecklingsworkshops med skolungdomar.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33

Läs vad vi vill göra