Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    En undersökning av företags gröna påståenden i EU, genomförd av Europeiska kommissionen och de nationella konsumentmyndigheterna, visar att hela 42 procent av de granskade miljöpåståendena skulle kunna kategoriseras som greenwashing.

    Många vill köpa miljövänliga produkter, men osäkerheten kring vilka produkter som faktiskt är så miljövänliga som det påstås är svårt för konsumenter att veta. Vi kan sällan uppfatta produkters miljöpåverkan utifrån våra egna sinnen och det gör att vi ofta blir utelämnade till företagens påståenden eller ackrediterade tredjepartscertifieringar. Just därför blir greenwashing, det vill säga när företag påstår att de gör mer för miljön än vad de faktiskt gör, väldigt problematiskt. 

    I den aktuella undersökningen av företags miljöpåståenden i EU, och från olika affärssektorer som kläder, kosmetika och hushållsutrustning, kunde alltså 42 procent av de påståenden som granskades kategoriseras som överdrivna, falska eller vilseledande.

    Undersökningen genomfördes även globalt och Blomberg Green rapporterar om resultatet som presenterats av konsumentnätverket ICPEN:s (International Consumer Protection Enforcement Network). De visade att till exempel babyservetter som påstods vara plastfria eller mjölk som påstods vara ”hållbart framställd” var några av de påståenden som bröt mot marknadsföringslagar som säger att reklampåståenden ska vara sanna.

    ICPEN:s granskning visade att företags vilseledande miljöpåståenden kunde vara allmänt vaga, såsom att påståendet saknade förklaring eller bevis, eller att det för exempelvis kläder av ”återvunnen bomull” inte angavs vilken mängd återvunnen bomull som plagget bestod av.

    En annan typ av vilseledande miljöpåståenden kunde vara när företag själva skapat ett miljömärke som inte är kopplat till en ackrediterad tredjepartsorganisation. En tredje typ av vilseledande miljöpåståenden som ICPEN:s granskning identifierade var att företag gömde eller utelämnade nyckelinformation, till exempel en produkts föroreningsnivåer, för att verka mer miljövänliga.

    Alltför många webbplatser verkar ha vilseledande påståenden riktade till konsumenter, vilket innebär att företag som erbjuder produkter med en verklig miljöfördel inte får de kunder de förtjänar, säger Andrea Coscelli, vd för UK Competition and Markets Authority till Bloomberg Green.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.