Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Analys Dumheter

    Disney, Apple, Amazon, Microsoft – ”Walk the talk”

    Världen befinner sig i en pågående klimatkris och massiva försök att undvika de värsta effekterna pågår. Många företag säger sig stödja det arbetet. Samtidigt är företagens klimatredovisning bristfällig och deras lobbyism mot nödvändiga klimatåtgärder fortgår. 

    Världen måste snabbt få ner de klimatpåverkande utsläppen, det var ett tydligt budskap i senaste IPCC-rapporten. Enligt forskarna är läget akut, varje delgrads uppvärmning som kan förhindras är viktig. 

    Budskapet verkade även ha gått hem hos företagen. I år satsar exempelvis finansbolagen för första gången mer på gröna projekt än på fossila. Väldigt positivt, världen verkar enas kring att klimat och miljö är viktigt.

    Samtidigt visar studier att en majoritet av företagen fortfarande inte redovisar sina klimatutsläpp. Dessutom visar forskning att den klimatredovisning som görs är svårförståelig, inte är konsekvent och har liten korrelation med företagens faktiska klimatpåverkan eftersom rapporteringen ofta inte är integrerad i företagens verksamhet. 

    Företagens klimatdata har i forskning beskrivits som ofullständiga, opålitliga och utan enhetlig rapporteringsstandard. Dessutom menar forskare att företagens klimatdata ofta inte är användbara för beslutsfattare på grund av dess heterogena struktur från olika källor vilket gör det svårt eller omöjligt att kombinera och aggregera .

    Till det tillkommer företagens enorma satsningar på lobbyism, och då inte för att fler klimatåtgärder ska sättas in så som klimatforskningen förespråkar, utan tvärtom för att färre klimatåtgärder ska genomföras. 

    Den senaste skandalen kopplat till företags klimatlobbyism upptäcktes nyligen i USA där stora jättar som Apple, Amazon, Microsoft och Disney visat sig stötta kampanjer för att motverka att nya politiska klimatåtgärder ska genomföras. Samtliga av dessa fyra företag kommunicerar utåt sett att de satsar på att bli klimatneutrala eller på annat sätt stödjer satsningar för att hantera klimatkrisen, samtidigt som de under ytan gör tvärtom.

    För företag är det viktigt att kunderna tror på deras miljöbudskap. Forskning visar att för att den tilliten ska uppnås behöver företagen ”walk the talk”, det vill säga att göra vad de säger att de ska göra. Frågan är därför varför företagen fortsätter med sådana här dubbelspel, det kommer sannolikt inte att bidra till den tillit som företag oftast eftersträvar. Disney, Apple, Amazon, Microsoft och alla andra företag som säger en sak men gör en annan – ”walk the talk”!

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.