Miljöorganisationer kommer med skarp kritik mot de hårdhänta nedskärningarna på miljöområdet i regeringens budget. Även i riksdagens kammare var tonläget högt när budgeten presenterades på tisdagen.
Utan tvekan lägger den färska regeringen fram sin budget i ett mycket svårt omvärldsläge. Inflationen stiger snabbt, det är energikris i Europa och det största kriget i världsdelen på 77 år rasar i Ukraina.
Men det finns andra stora faror, krypande men tilltagande, som regeringen inte fäster något stort avseende vid: klimatkrisen och utarmningen av den biologiska mångfalden.
Det är kriser som i mångt och mycket är två sidor av samma mynt. De kan också angripas med delvis samma åtgärder, framförallt genom att öka andelen våtmark och skydda värdefull natur- och skogsmiljö.
Men förutom en smärre satsning på 200 miljoner kronor nästa år (genom omdisponering mellan anslag) till våtmarker, kännetecknas miljöbudgeten dessvärre av kraftig nedskärning. Årets anslag på 23,7 miljarder kronor sänks till 19,7 under 2023. Det innebär sämre möjligheter att bilda naturreservat och skydda värdefull miljö på andra sätt.
Till 2025 kommer miljöbudgeten mer än halveras ned till knappa 10 miljarder, enligt siffrorna i regeringens långtidsöversikt.
Bensin- och dieselbilar gynnas framför elbilar
Därtill gör regeringen rad miljardsatsningar – uppenbart klimatfientlig sådana – för att sänka kostnaden för bensin- och dieseldrivna bilar genom sänkt skatt, minskad reduktionsplikt och höjt reseavdrag för bilar som INTE (!) drivs med el.
Som lök på laxen slopar man i ett hastigt och oväntat besked nu även klimatbonusen för köp av nya elbilar med omedelbar verkan.
Resultatet kommer att bli ökade istället för minskade fossila koldioxidutsläpp i Sverige, vilket både myndigheter och forskning redan konstaterat.
Den sänkta reduktionsplikten har till och med kritiserats av hållbarhetschefen på ett oljebolag (!) vilket SMB tidigare rapporterat om.
Bland riksdagspartierna var kritiken särskilt skarp från representanter från C, MP och V. ”En kolsvart budget” sa det gröna språkröret Per Bolund i sin kommentar till TV4.
Flera miljöorganisationer kom under tisdagen också med beska kommentarer till regeringens förslag:
Budgeten är en stor besvikelse och visar att regeringen inte tagit till sig vad vetenskapen så tydligt pekar på. Att montera ned miljö- och klimatbudgeten och kraftigt öka de fossila subventionerna kommer att ge oåterkalleliga effekter på utsläppen, säger WWF:s generalsekreterare Gustaf Lind i ett uttalande.
Detta är ett stort bakslag för klimatpolitiken. Regeringens och Sverigedemokraternas politik bedöms leda till stora utsläppsökningar. En tredjedel av reformutrymmet i budgeten läggs på subventioner till bensin, diesel och bilresor. Och pengar tas från järnväg till väg, lyder kommentaren från Karin Lexén på Naturskyddsföreningen.
Regeringen: ”Många klimatåtgärder har varit ineffektiva”
Regeringens försvar för flera av nedskärningarna har varit att klimatåtgärderna som tidigare regeringar beslutat varit ineffektiva och kostar för mycket. Istället pekar man på att man vill satsa mer pengar på det så kallade industriklivet, och även öka stödet för så kallad CCS och bio-CCS, lagring av koldioxid med olika metoder.
Invändningarna har dock varit att dessa tekniker inte finns mer än i form av ett och annat pilotförsök i Sverige. Avskiljning av koldioxid från fossil förbränning får inte heller bli ett substitut för att dra ned på konsumtionen av fossila bränslen, eftersom utsläppen inte bara måste minska för att helt upphöra kring år 2050.
Långsiktigt måste även kolhalten i atmosfären minska med många miljarder ton om klimatmålen ska klaras.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till