Moderat: Sänk bensinskatten
Sebastian Hallberg (M) skrev igår på politikerbloggen om varför bensinskatten borde sänkas. Argumentationen var kanske inte den stabilaste vi har stött på. Vi reder ut var någonstans det gick fel.
”Konstruktionen av bensinskatten drabbar hårdast de som har små marginaler och behöver bilen, samtidigt som förmögna storstadsbor fortfarande har råd att fritidsköra.”
Om det är omfördelning av pengar från rik till fattig man är ute efter så är det nog enklare och effektivare att införa ett mer progressivt skattesystem som helthet, och sen omfördela. Det finns betydligt smartare sätt att stärka låginkomsttagarnas ställning än att ta bort bensinskatten, inte minst då personer i de allra lägsta inkomstgrupperna ofta inte har bil, utan åker kollektivt.
För väldigt många förekommer det inte i realiteten ett alternativ till den av fossilt bränsle drivna bilen och drivmedelsskatten utgör en straffskatt för vanligt folk för att de ”väljer” det enda alternativet.
Hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer. Många av dessa resor skulle kunna avvecklas utan vidare, och bytas ut mot exempelvis cykel.
En av de grundläggande frågor som bensinskatteförespråkare saknar svar på är hur någon ska få det lättare att spara ihop till en nyare och renare bil när dennes befintliga bils drift görs dyrare.
Syftet är inte alltid att alla ska köpa en miljöbil, folk behöver åka mer kollektivt, och det kan man göra på en gång. Tycker du att det inte finns tillräckligt med kollektiva alternativ så får vi väl bygga ut dessa.
Utveckling till ny teknik har knappast någonsin historiskt påskyndats genom skatter och förtidsutfasning av befintlig teknik.
Eh jo. Här kommer en grundkurs i nationalekonomi. Om saker blir dyrare så ökar incitamenten att utveckla alternativ. Det var exempelvis vad som händer när oljan blev dyrare på 70-talet. Om utvecklingen av ny teknik aldrig hade påskyndats av avvecklingen av befintlig teknik så hade vi inte haft några kylskåp idag, eftersom vi valde att förbjuda freoner när vi upptäckte att dessa skadade ozonlagret. Det känns lite märkligt att se en moderat argumentera för att marknadsekonomin inte funkar. Så brukar det ju inte låta ifrån det partiet.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till