(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Trafikverket missar 19,5 miljarder utan att rätta till problemet

Foto: LennartBolks

86 miljarder kronor ska under de närmsta elva åren satsas på järnvägen. Summan har satts efter beräkningar som nu visat sig missa nödvändiga utgifter på 19,5 miljarder kronor. Trots upptäckterna begärs inte mer pengar till järnvägen, rapporterar SVT.
2013 upptäcktes att beräkningarna från Kapacitetsutredningen bara tog med halva kontaktledningsnätet, alltså 6060 spårkilometer istället för ca 12 000.  Men det saknas ytterligare 8 miljarder som behövs till spår och spårväxlar. Beräkningarna på materialens livslängd har visat sig vara orimliga, Trafikverkets utredare säger till SVT att en spårväxel måste ha en medellivslängd på 550 år.
Trots missarna begärdes fortfarande samma summa på 86 miljarder när Trafikverket presenterade sitt förslag till en nationell transportplan i mitten på juni förra året, och i början av april i år klubbades förslaget igenom av regeringen.
Regeringens nationella transportplan rör åren 2014-2025 där sammanlagt 522 miljarder ska satsas på infrastrukturen.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.