(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Bilar – skiftet från förbränningsmotor till eldrift

Foto: stux från Pixabay

Övergången från bilar med förbränningsmotor till bilar som drivs på full eldrift pågår. Elbilarna blir allt fler, men när sker egentligen skiftet från fossilt till förnybart? SMB har undersökt när elbilar tros ta över bilmarknaden i Sverige, hur kostnadsläget ser ut och hur miljövänliga elbilarna egentligen är.

Under 2020 och 2021 har flera bilmärken gått ut med att de kommer satsa på elbilar. Bland annat är det BMW som satsar på 25 elektrifierade bilmodeller till 2023, nya polska elbilsmärket Izera i budgetklass och Volvo som säger att de från 2030 inte längre ska sälja bilar med förbränningsmotor. En generell transformation från förbränningsmotor till eldrift är ett faktum.  

Enligt Dagens Industri var 9,6 procent av Sveriges alla nyregistrerade bilar rena elbilar 2020 och 22,6 procent var laddhybrider, vilket är mer än en fördubbling mot året innan. Enligt analysföretaget Vrooms undersökning som kom ut i början av året var det i december 2020 nytt rekord för laddbara bilar i såväl antal registreringar som andelen av bilmarknaden. Totalt registrerades då 17 028 elbilar, vilket motsvarade 49 procent av det totala antalet nyregistrerade bilar under perioden. Dessutom var det en elbil som för första gången toppade listan av populäraste bilmodellerna. 

Orsakerna bakom ökningen av antalet registrerade elbilar tros vara fler elbilsmodeller, gynnsamma ekonomiska incitament som bonussystemet och en minskad ångest för hur långt man kan köra på en laddning. Enligt Power Circle, eltransportbranschens intresseorganisation, kommer det till 2030 finnas ungefär 2,5 miljoner laddbara fordon i Sverige. Organisationen Bil Sweden tror att försäljningen av elbilar kommer fortsätta öka i Sverige och att 80 procent av alla bilar i Sverige kommer att gå på el om tio år.

De flesta elbilar idag är tjänstebilar som används i jobbet, vilket ofta är ett led i företags försök att bli mer miljövänliga. Dock tror Bil Sweden att fler privatpersoner kommer att köpa elbilar de kommande åren när det blir lättare att ladda dem och priset är lägre, rapporterar Sveriges Radio.

Men när blir det då billigare med elbilar? 

Enligt studier är det redan nu billigare med elbilar. Exempelvis kom en avhandling från KTH 2020 som visade att elbilar visserligen har ett högre inköpspris, men att det ändå kan vara billigare att äga och köra en elbil jämfört med bensin- och dieselbilar av motsvarande storlek. Men många bilköpare tittar bara på inköpspriset och inte på helhetskostnaden, varför elbilen ändå kan upplevas som dyrare.

Men även inköpskostnaden för elbilar tros inom bara några år bli lika eller billigare än det för bensinbilar. Det här har att göra med att fler biltillverkare nu ställer om för att bygga elbilar, men även på statliga subventioner och hur fossilbilar beskattas, säger motorjournalisten Jonas Fröberg till SVT

Även sänkta kostnader för elbilarnas batterier ligger bakom sänkning av elbilspriserna. Batterierna har länge stått för nära hälften av kostnaden för nya elbilar, men har enligt SVT nu fallit med nära 90 procent. Orsakerna bakom prisfallet tros vara hård konkurrens och en gynnsam teknikutveckling. 

Om ungefär tre år når vi det motsatta förhållandet. Bilar med förbränningsmotorer kommer att bli det dyrare alternativet. Att göra bilar med förbränningsmotorer rena kräver mycket tid och dyr teknik, säger Thomas Ingenlath, vd hos elbilstillverkaren Polestar, till SVT.

Hur påverkar det nya förmånsvärdet elbilsmarknaden? 

Från den första juli 2021 förändras förmånsvärdet för tjänstebilar. Förmånsvärde är ett reglerat ekonomiskt värde på förmånen att även få använda en arbetsgivares bil privat. Tanken med de nya reglerna är att minska subventionerna för bilåkande genom att även göra det dyrare att köra tjänstebilar. Enligt förespråkarna är det inte rimligt att ge statlig ekonomisk support för att köra bil, men kritiker menar emellertid att det kan bli ett slag mot elbilsanvändningen eftersom de flesta nya elbilarna är tjänstebilar.

Vi måste förstå att tjänstebilsmarknaden är avgörande för att det kommer ut många laddbara bilar på marknaden, säger Jessica Alenius, vice vd på Bil Sweden, till SVT.

Enligt SVT kommer förmånsvärdet i ett av förslagen höjas för en liten elbil som Renault Zoe med 1 800 kronor i månaden och sänkas med 480 kronor i månaden för en stor diesel SUV som BMW X5. 

Hur ser den globala elbilsmarknaden ut?

2020 fanns omkring tio miljoner registrerade elbilar i världen, varav tre miljoner nyregistreringar. I Europa skedde den hittills största ökningen av elbilar 2020, medan det i Kina funnits relativt många elbilar i flera år.

2020 gick emellertid Europa om som den marknaden med mest nyregistrerade elbilar då 1,4 miljoner nya elbilar registrerades på den europeiska marknaden och 1,2 miljoner nya elbilar registreringar på den kinesiska marknaden. Genombrottet för elbilar i USA verkar fortfarande ligga framför oss även om det sker en viss ökning av antalet elbilar varje år även på den marknaden. 2020 registrerades 295 000 nya elbilar i USA.

En starkt bidragande faktor till den globala ökningen av antalet elbilar 2020 var att de blivit prismässigt mer konkurrenskraftiga. En orsak till det är att många länder infört olika typer av ekonomiska incitament för att människor ska köpa elbilar.

Är elbilar miljövänliga?

Ett enkelt svar på om elbilar är miljövänliga är nej, det finns inga miljövänliga bilar eftersom alla bilar orsakar negativ påverkan på såväl miljön som människors hälsa. Det som dock är fördelen med elbilar är att de orsakar mindre klimatpåverkan än bilar som drivs av fossila bränslen. 

Däremot orsakar tillverkningen av elbilar fortfarande stora koldioxidutsläpp och slitagepartiklarna från bland annat elbilarnas däck och bromsar orsakar allvarliga hälsoproblem. Enligt Trafikverket är barn, äldre och personer med astma, lung- eller hjärt- kärlsjukdom särskilt utsatta för den typen av utsläpp.

Dessutom kan många bilresor ersättas av gång-, cykel-, och kollektivtrafik. Statistik visar att hälften av alla bilresor är kortare än fem kilometer. I tätorter är bilresorna ännu kortare – 80 procent av alla bilresor där är under 3-4 kilometer. Det allra miljövänligaste är alltså att skippa bilen, vilket sannolikt många skulle kunna göra.

Samtidigt behövs fortfarande en viss mängd bilar för att få vårt nuvarande samhälle att fungera. Av de bilar som då finns att välja på är elbilen ofta det mest miljövänliga alternativet, förutsatt att den laddas med förnybar el. Enligt beräkningar minskar Sveriges utsläpp för varje bil som byts ut mot ett laddbart fordon. 

Det är särskilt bra att ladda elbilen nattetid när det ofta finns ett överskott på energi som vi för närvarande har svårt att nyttja. Elbilar kan då bli ett sätt att lagra förnybar energi som sedan kan nyttjas under dagen eller till och med säljas tillbaka till elnätet. 

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra