Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    2011 – ett smutsigt år för miljöbilarna

    Åtta av tio sålda miljöbilar drivs nu med fossila bränslen och 62 % går på diesel. Det innebär att andelen nya bilar som drivs av förnyelsebara bränslen nu är den lägsta på fem år. ”2011 var ett förlorat år” enligt Mattias Goldmann från Gröna bilister.


    Om man granskar siffrorna närmare finner man också att andelen miljöbilar bara växer med 0.1 % i år och att de stora vinnarna är bensin- och dieselbilarna som växer med tolv respektive trettiofyra procent. Andelen elbilar uppgick 2011 till 0.1 % av alla sålda miljöbilar.

    Mattias Goldmann tycker att det är tveksamt att dieselbilar fortfarande definieras som miljöbilar och därmed får en rad fördelar, bland annat att de slipper fordonsskatten i fem år och får parkera gratis i vissa städer.

    Att andelen sålda bilar som drivs av förnyelsebara bränslen idag är lägre än innan miljöbilspremiens införande 2007 får ses som ett stort misslyckande på vägen mot regeringens mål om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

    Frågan är om den mycket kritiserade Supermiljöbilspremien som infördes vid årsskiftet förmår att ändra denna utveckling. Premien kommer maximalt gå till 5000 bilar, en liten siffra jämfört med de 289 000 som nybilsregistrerades 2010.

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.