Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Äckel och rädsla att bli utstött leder till onödigt tvättande

    Tvätt - ohållbart om det blir för ofta. Foto: Foto: Engin Akyurt / Unsplash

    Vi tvättar våra kläder mer än någonsin – vilket belastar miljön. Det gäller även dem som ser sig som miljömedvetna. Äckelkänslor och rädsla att blir utstött från gruppen vinner nämligen över omtanken om miljön. Det visar forskning från Chalmers tekniska högskola.

    Maskintvätt kräver vatten och energi, tvättmedel bidrar till övergödningen och tvätt av syntetmaterial bidrar med upp till 35 procent av de globala utsläppen av mikroplaster, enligt artikeln som är publicerad i den vetenskapliga tidskriften PlosOne.

    Ändå tvättar vi européer mer än någonsin, vilket inte kan förklaras av befolkningstillväxten. Därför ville Erik Klint, doktorand vid institutionen för miljösystemanalys vid Chalmers tekniska högskola, och hans kollegor undersöka de psykologiska faktorerna bakom vårt flitiga tvättande.

    I tre enkätstudier har han tittat närmare på faktorer som äckelkänslor, skam, renlighetsnormer och hur starkt man identifierar sig som miljömedveten.

    Skam och äckel starka drivkrafter

    Äckel är en stark psykologisk och social drivkraft. Studien visar att ju högre känslighet för äckel vi har, desto mer tvättar vi, oavsett hur högt vi skattar vår miljöidentitet, säger Erik Klint till forskning.se.

    Han beskriver äckel som en evolutionär känsla, som vi i grunden känner för att skydda oss mot smuts och sjukdomar, men som också är nära kopplat till skamkänslor.

    Vi människor vill inte göra saker som riskerar att utmana vår ställning i gruppen – som att associeras med en person som inte sköter sin hygien, fortsätter Erik Klint.

    Och dessa grundläggande känslor vinner över vår mer moraliska vilja att göra gott för miljön.

    Kampanjer kan bli mer effektiva med psykologi

    I forskningsartikeln ger forskarna även förslag på hur den här psykologiska aspekterna skulle kunna beaktas när kampanjer för att främja miljövänligt beteende tas fram.

    Det kan handla om att rikta in sig på det överdrivna tvättandet, med budskap som ”de flesta använder sin t-shirt mer än en gång.” Men också att ersätta tvättmaskinen med andra ageranden, som att vädra plaggen, borsta bort smuts eller ta bort enstaka fläckar för hand. Här finns också ekonomiska argument att lyfta fram, eftersom det sliter mycket på kläderna att låta dem gå genom maskinen, säger Erik Klint till forskning.se.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.