Alliansregeringens väntade satsning på att investera i och rusta upp Sveriges järnväg nät har nu presenterats. Pengarna ska gå till att bygga Ostlänken, Göteborg – Borås och Mölnycke – Bollebygd. Totalt rör det sig om 55 miljarder varav tjugo är öronmärkta för underhåll.
Den största satsningen, Ostlänken, är en del av en möjlig framtida järnvägsträcka mellan Stockholm och Göteborg. På vissa platser mellan de två orterna har järnvägen redan nått sin kapacitetsgräns och på andra är det bara en fråga om tid. Den del som nu ska byggas är sträckan Linköping – Järna.
”Det är en historisk satsning och början på en ny stambana” kommenterade Centerpartiets partiledare Annie Lööf till SVT. Stambanorna är grunden i det svenska järnvägsnätet och byggdes i slutet av 1800-talet.
Spåren ska likt Botniabanan vara anpassade för att tåg ska kunna köra i 250 km/h men det finns inga planer på att bygga ut ett svenskt snabbtågsnät i dagsläget. De tjugo miljarderna till underhåll ska portioneras ut under elva år.
Den svenska oppositionen, Socialdemokraterna, Vänsterpartiet och Miljöpartiet, har initialt varit försiktigt positiva. Även om de menar att satsningarna är otillräckliga så ser det dem som ett steg framåt.
Naturskyddsföreningen instämmer i den kritiken och menar att de 1.7 miljarder extra i underhåll per år inte räcker för att lösa underhållsproblemen. Enligt Trafikverket kan det krävas upp emot tre miljarder extra om året för att komma till rätta med de problemen.
Stötta SMB
Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Här kan du läsa vad pengarna går till.