Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Allvarliga fel på järnvägen åtgärdas för sent

    Att de svenska järnvägarna inte är av högsta kvalitet har ingen undgått. Men att allvarliga brister inte åtgärdas i tid är förmodligen inte lika känt. I en omfattande granskning som Sveriges Radio har genomfört framkommer stora brister i underhållet av järnvägarna. Förra året rapporterades 70 000 anmärkningar in och 58 procent av dem åtgärdades inte inom de tidsramar som är uppsatta.

    Även bland de akuta felen, som är A-märkta, fanns stora brister. Där var det 20 procent som inte reparerades inom de två dagar reglerna föreskriver. Det fanns till och med fall där det tog två år innan A-märkta fel åtgärdades.

    Uduy Kumar, professor i drifts- och underhållningsteknik vid Luleå Universitet menar att akuta fel alltid måste åtgärdas på en gång. Trafikverket håller inte med. Två dagars-gränsen är strikt och det går att göra undantag. De hänvisar också till att det är besiktningspersonerna som bestämmer när något måste lagas, inte föreskrifterna. Vidare menar de att SR:s uppgifter inte stämmer överens med deras egna.

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra