Att de svenska järnvägarna inte är av högsta kvalitet har ingen undgått. Men att allvarliga brister inte åtgärdas i tid är förmodligen inte lika känt. I en omfattande granskning som Sveriges Radio har genomfört framkommer stora brister i underhållet av järnvägarna. Förra året rapporterades 70 000 anmärkningar in och 58 procent av dem åtgärdades inte inom de tidsramar som är uppsatta.
Även bland de akuta felen, som är A-märkta, fanns stora brister. Där var det 20 procent som inte reparerades inom de två dagar reglerna föreskriver. Det fanns till och med fall där det tog två år innan A-märkta fel åtgärdades.
Uduy Kumar, professor i drifts- och underhållningsteknik vid Luleå Universitet menar att akuta fel alltid måste åtgärdas på en gång. Trafikverket håller inte med. Två dagars-gränsen är strikt och det går att göra undantag. De hänvisar också till att det är besiktningspersonerna som bestämmer när något måste lagas, inte föreskrifterna. Vidare menar de att SR:s uppgifter inte stämmer överens med deras egna.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till Kopierad123 270 12 33