Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Avslöjande: Även förbifarten planeras för farligt gods

    SVT har under några veckor granskat hur man sköter transporter av farligt gods på Sveriges vägar. Granskningen har inneburit avslöjanden som lett till pinsamheter för ansvariga myndigheter, men framförallt för infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd. Idag kan Supermiljöbloggen avslöja nästa skandal: Förbifarten planeras att byggas så att den tillåter transport av farligt gods.

    Det hela började med att en tankbil exploderade i Kode utanför Göteborg och en person omkom. Därefter började Västnytt en granskning av hur mycket farligt gods som transporteras på Sveriges vägar. Då hävdade infrastrukturminister Elmsäter-Svärd att vissa tunnlar, främst de som är i närheten av städer är förbjudna att frakta gods igenon och att det hängde skyltar som visade på detta. Detta visade sig sedan inte stämma (se videon nedan).

    Idag kan Supermiljöbloggen avslöja nästa skandal. Förbifart Stockholm – en av de största tunnelprojekten som planerats i modern tid i Sverige – planeras att byggas så att den tillåter transport av farligt gods. Med tanke på att den passerar nära en stadskärna och genom ett värdsarv är prioriteringen konstig.

    Så här står det i arbetsplanen för Förbifart Stockholm (punkt 2.2):

    Vägverkets ambition är att inte ha några restriktioner avseende transporter av farligt gods för tunnelsystemet.

    Ovanstående innebär att en olycka i tunneln kan komma att innefatta en mängd olika ämnen av farligt gods.

    Konsekvenserna kan i värsta fall leda till explosion om lasten innehåller explosiva varor eller organiska peroxider.

    Med tanke på hur dålig koll infrastrukturministern hade på de andra tunnlarna undrar nu SMB: är hon alls medveten om hur det står till med Förbifarten?

    Bonusläsning: Förbifarten – Försenad, fördyrad och förstörande.
    Även: Martin Moberg

    Stötta SMB

    Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
    Här kan du läsa vad pengarna går till.

    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.