(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Bananer i blåsväder

Naturskyddsföreningens webbredaktör 
uppmärksammande en skyltning av bananer som arbetare på ICA Nära Nyköp i Nyköping skapat. Nu har en bild på skyltningen fått över 14 000 likes på facebook och skapar debatt om vem som betalar mellanpriset för de billigare bananerna. Samtidigt kritiseras en Chiquitareklam för att vara smaklös.
ICA-arbetarnas skyltande kom sig av att de sett filmen ”Bananas” som berättar om de ohållbara förhållandena vid konventionell bananproduktion. Poängen var en rättvis skyltning där konsumenten tydligt får läsa vad den betalar för.



Den kritiserade Chiquitareklamen säger att “Endast var åttonde banan är god nog att bli en Chiquita. Smaken är allt.” och sätter även fokus på slöseri som sker i produktionen. 
Johan Mogren la upp denna bild på instagram med nedanstående kommentar:
Den viktigare frågan kanske är vilken eftersmak bananerna du äter lämnar.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.