Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    En procent av världens befolkning står för femtio procent av flygutsläppen

    STOCKHOLM 170530 Singapore Airlines landar för första flyg gången på Arlanda flygplats. ©Sören Andersson Foto: Sören Andersson Foto: Swedavia

    Att flyget är en så stor klimatbov beror till stor del på en liten grupp människor som är så kallade “storflygare”. Detta framgår av en ny studie, där man har kunnat påvisa att en procent av världens befolkning år 2018 stod för så mycket som femtio procent av flygsektorns växthusgasutsläpp.

    År 2018 var det bara 11 procent av jordens befolkning som satte sig i ett flygplan och bara 4 procent som flög utrikes. Även i rikare länder håller sig majoriteten på marken: 53 procent av befolkningen i USA, 65 procent i Tyskland and 66 procent i Taiwan flög inte under 2018.

    Att flyget är en så stor klimatbov beror alltså inte på att människor i allmänhet flyger särskilt mycket, utan snarare på att en liten grupp människor är ”storflygare”.

    Detta enligt en ny studie vilken visar att en procent av världens befolkning stod för så mycket som femtio procent av flygsektorns växthusgasutsläpp år 2018. Denna lilla del av befolkningen reser ofta mer än 56 000 kilometer om året med flyg, vilket motsvarar en kortare flygning i månaden plus tre långflygningar om året.

    Vem gynnar flygsubventionerna?

    Flyget är en subventionerad sektor. Flygplatser och anslutande infrastruktur är finansierade med offentliga medel. Flygbranschen erhåller också skattelättnader på drivmedel och moms, bland annat. Dessutom får sektorn ofta stöd av regeringar i tider av ekonomisk nedgång, så också nu i samband med coronapandemin, trots att ekonomer ställer sig kritiska till samhällsnyttan det ger.

    De flesta år överstiger dessa olika typerna av offentligt stöd till flygbranschen den vinst som bolagen redovisar. Det subventionerade flygandet blir i sin tur billigt för höginkomsttagare, vilket ökar antalet onödiga flygningar både i arbets- och fritidssyfte.

    Dan Rutherford vid The International Council on Clean Transport menar att man måste se över branschens villkor.

    Det finns en tydlig risk att den specialbehandling flygbolag får bara fungerar till att skydda den globala elitens ekonomiska intressen.

    I Sverige flyger vi i snitt 1,4 gånger per person och år, vilket är fem gånger det globala genomsnittet. Utvecklingen i Sverige har länge också gått mot ett ökat flygresande. Sedan år 1990 har landets totala utsläpp minskat med 24 procent, men utsläppen från internationella flygresor ökat med hela 61 procent, trots en minskad bränsleförbrukning per passagerare.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.