Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Europeiska Unionen når inte sina mål för minskade koldioxidutsläpp till 2030. Det land som hittills gjort mest är Sverige. Men den positionen äventyras av den svenska regeringens beslut att tillåta ökade utsläpp från transportsektorn, rapporterar Europaportalen.

    Det är EU:s miljöenhet EEA som nu lagt fram en prognos för hur väl klimatmålen enligt Fit for 55-paketet nås. Och det fattas en del, enligt denna.

    Grundbulten i paketet, 55 procent lägre utsläpp år 2030 inom hela Unionen jämfört med 1990, missas med en del procentenheter. Siffran stannar på 48, enligt prognosen. Kravet på ökad inlagring av kol i skogar och marker uppfylls inte heller. Istället för 310 miljoner ton mer årlig inlagring stannar siffran år 2030 på 260 miljoner ton.

    Vidare missar EU även målet om förnybar energi med nästan tio procent. År 2030 kommer andelen förnybart vara 33 procent istället för 42,5 om prognosen visar sig stämma.

    Den svenska EU-parlamentarikern Jessica Polfjärd (M) var parlamentets huvudförhandlare när Fit for 55-paketet behandlades och de nationella utsläppsbetingen fördelades. I ett uttalande manar hon medlemsländerna att nu sätta fart med de nationella ansträngningarna.

    Det lite speciella med EEA:s rapport är att den pekar ut Sverige som det medlemsland som ligger närmast att klara EU-målen. De överskrids rent av. Sveriges ska reducera utsläppen med 50 procent till 2030 men hamnar istället på 60 procent enligt prognosen.

    Den bilden stämmer dock inte längre. EEA har baserat sig på 2022 års statistik och rapportering från medlemsländerna. I år har som bekant regeringen Kristersson tillkännagett kraftiga minskningar av ambitionerna inom transportsektorn.

    Bensin och diesel görs nu billigare med hjälp av skattesänkningar och lägre reduktionsplikt – det vill säga mindre inblandning av förnybara bränslen i de fossila drivmedlen. Följden blir miljontals ton högre fossila utsläpp från vägtrafiken fram till år 2030, istället för tvärtom.

    Ledamoten i EU-parlamentet Per Holmgren (MP) betonar i en kommentar till rapporten att utsläppsmålen är juridiskt bindande. Länder som inte klarar dem kommer att få betala dyrt för det. Och den svenska regeringen kämpar nu, säger han ”aktivt för att radera Sveriges roll som förkämpe.”

    S-ledamoten Hélene Fritzon kritiserar även hon regeringens linje:

    Med EU:s klimatpaket Fit for 55 har vi satt upp ambitiösa mål till 2030 och nu är det dags för medlemsländerna att skrida till verket. Därför ser jag med oerhörd oro och frustration hur den svenska SD-regeringen istället ökar utsläppen och sjabblar bort satsningar på järnvägar och grön omställning, säger hon till Europaportalen.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.