EU nekar svenskt förslag om sänkt skatt på fossila bränslen
Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna och Vänsterpartiet har krävt att Sverige helt ska slippa att ta ut energiskatt på diesel och bensin i tre månader. Ett sådant beslut skulle kräva enhällighet i EU, men det fick Sverige inte gehör för under gårdagens toppmöte.
Förslaget om sänkt bensin- och dieselskatt skulle hamna under EU:s miniminivå. Statsminister Magdalena Andersson sade enligt Privata affärer att motståndet från flera andra länder var stort.
Regeringen har redan förslagit en skattesänkning på 1 krona och 30 öre per liter från den 1 maj. Tillsammans med de 50 öre per liter som redan är beslutade innebär det en sänkning till EU:s miniminivå för energiskatt, skriver Västerbottens-Kuriren.
”Att socialdemokraterna inte arbetar stenhårt för Sveriges bästa är problematiskt. Men det viktigaste för M är att sänka drivmedelspriset med minst 5 kronor vid pump. Det kan man göra på olika sätt”, säger Elisabeth Svantesson till TT.
Moderaterna vill även ta bort reduktionsplikten som innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från bensin och diesel med en viss procentsats.
På väg åt fel håll
Förslagen rimmar illa med en stabil framtid. FN:s klimatpanel, IPCC, konstaterar i sin senaste rapport att den globala uppvärmningen nu uppgår till 1,1 grader, vilket ger påtagliga effekter i flera regioner i världen. Uppvärmningen kan öka till 1,5 grader redan under 2030-talet med stora risker för ekosystem och människor.
Utsläppen av växthusgaser fortsätter att öka globalt, trots att stora minskningar behövs för att nå målen i Parisavtalet. Den svenska politiken behöver accelerera enligt bland annat Klimatpolitiska rådet, inte nedmonteras.
”Utsläppen av växthusgaser har så här långt minskat med omkring en tredjedel sedan 1990. Två tredjedelar återstår under perioden fram till 2045 och utsläppen behöver minska snabbare”, skriver de.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till