(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Fartgränser till havs kan minska utsläpp

En ny rapport från organisationen Seas at risk visar att utsläppen från den globala fartygstrafiken skulle kunna reduceras med upp till 19% om man införde hastighetsbegränsningar för fartyg, detta även om man tar hänsyn till energiåtgången för att bygga om fartygen för att kompensera för den minskade kapaciteten.
Rapporten är en reaktion på att den internationella sjöfartsorganisationen IMO vid ett möte 2010 avfärdade ett förslag från Clean Shipping Coalition (CSC) om att införa fartgränser till havs. Fartygstransporter står i dagsläget för 3%  av de globala CO2-utsläppen och beräknas öka om den globala handeln ökar. CCS menar att medelhastigheten för fartygstranporter ökat något de senaste 20, detta trots att både kostnaderna och utsläppen ökar 3 gånger snabbare än hastigheten.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.