En ny rapport från organisationen Seas at risk visar att utsläppen från den globala fartygstrafiken skulle kunna reduceras med upp till 19% om man införde hastighetsbegränsningar för fartyg, detta även om man tar hänsyn till energiåtgången för att bygga om fartygen för att kompensera för den minskade kapaciteten.
Rapporten är en reaktion på att den internationella sjöfartsorganisationen IMO vid ett möte 2010 avfärdade ett förslag från Clean Shipping Coalition (CSC) om att införa fartgränser till havs. Fartygstransporter står i dagsläget för 3% av de globala CO2-utsläppen och beräknas öka om den globala handeln ökar. CCS menar att medelhastigheten för fartygstranporter ökat något de senaste 20, detta trots att både kostnaderna och utsläppen ökar 3 gånger snabbare än hastigheten.
Stötta SMB
Sedan 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Här kan du läsa vad pengarna går till.