(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Flyget är snart Sveriges största miljöbov

Trafikforskaren Jonas Åkerman från KTH i Stockholm varnar nu för att flyget snart kommer att ta över som Sveriges största källa för utsläpp av växthusgaser.

Han använda data från svenskarnas flygresande från 2006 och räknade ut att vi svenskar totalt släppte ut växthusgaser motsvarande 8.7 miljoner ton koldioxidekvivalenter. Utrikesflyget står för 7.7 miljoner ton av dessa. Under samma år släppte Sveriges alla personbilar ut 12.5 miljoner ton, en siffra som till 2009 minskat till 12.1 miljoner ton. Även om bilarnas utsläpp nu verkar öka igen så menar Jonas Åkerman att flyget inom tio år kommer att stå för en större mängd utsläpp en biltrafiken.

Sedan år 1980 har flygets utsläpp ökat med 300 % poängterar Åkerman som menar att ett av problemen är att den internationella flygtrafiken är befriad från skatter och moms. Han menar att ekonomiska styrmedel måste tillkomma för flyget, inte minst klimatskatter och moms.

Inför COP 16 i Cancún föreslog en FN-rapport att en koldioxidskatt på utrikesflyget skulle kunna finansiera delar av de rika ländernas åtaganden under Köpenhamnsackordet. Även Norges statsminister är en anhängare av idén med en internationell flygskatt.

I Alliansens miljöpolitiska rapport från 2010 går det att läsa att “Alla transportslag,
såväl flyget som sjöfarten, bör bära sina kostnader för koldioxidutsläpp“. Men trots det skrev Sverige ändå år 2007 på det så kallade Open Skies-avtalet. Det avtalet innebär bland annat att åtgärder som syftar till att begränsa buller och utsläpp från flygtrafiken måste godkännas av samtliga EU-länder och USA innan de får genomföras. Fas två av Open Skies-avtalet undertecknades under juni 2010.

Den socialdemokratiska regeringen var med stöd av Miljöpartiet på väg att införa en skatt på flygets utsläpp innan de förlorade valet år 2006. Att riva upp den skatten var en av de första sakerna Alliansen valde att göra när de tillträdde. Bland svenska folket finns det dock en ganska stor opinion för en flygskatt och hela 62 % av svenskarna stödjer en skatt på inrikesflyget i nivå med dagens bensinskatt.

År 2012 ska flyget bli en del av den europeiska handeln med utsläppsrätter. Handeln med de utsläppsrätterna kommer dock att utgå från ett snittbasår från åren 2004-2006 istället för år 1990 som man i klimatförhandlingar vanligtvis utgår ifrån. 85 % av utsläppsrätterna kommer dessutom delas ut gratis

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.