Framgångsrik nudgingkampanj för att minska fimpar på marken erbjuds till fler kommuner
Minns ni förra årets framgångsrika nudgingkampanj i Skärholmen för att få färre att slänga fimpar på marken? Resultatet av kampanjen blev att antalet fimpar på marken halverades. Nu erbjuds andra kommuner att också genomföra liknande kampanjer samt att ta del av kampanjmaterialet. Först till kvarn är det som gäller.
Nudging handlar om ge en mental knuff för att en person ska välja ett alternativ framför ett annat, något som Håll Sverige Rent testade med nudgingkampanjen i Skärholmen 2020. Syftet var att minska antalet fimpar slängda på marken genom att återkommande påminna rökare om att hålla rent runt sig.
Att projektet fokuserade på just fimpar beror enligt Håll Sverige Rent på att fimpar är skräpets värsting. Enligt Tobaksfakta slängs årligen en miljard fimpar på gator och torg i Sverige. Globalt handlar det om cirka 4500 miljarder fimpar som årligen slängs på marken. Tobaksfakta skriver desutom att en enda cigarettfimp förorenar mellan 500 och 1000 liter vatten. Ett problem med fimparna är plasten i cigarettens filter som inte är biologiskt nedbrytbart. Bland annat har plast från fimpar återfunnits i fisk.
Trots de negativa effekterna är fimpen undantagen i lagen om nedskräpning, det är alltså för närvarande inte olagligt i Sverige att slänga fimpar på marken. Förhoppningar finns dock om att det ska ändras i och med ett nytt lagförslag om att ringa nedskräpning inte längre ska vara undantaget från straff.
Den nudging som användes i Skärholmsprojektet var i form av dekaler, klistermärken och annat informationsmaterial. Budskapet var att fimpa på angivna platser istället för direkt på marken. Butiker i området delade även ut askkoppar i fickformat till personer som köpte cigarettpaket. Eftersom projektet ledde till en halvering av slängda fimpar på marken vill man nu testa nudging-metoderna i fler delar av Sverige genom att erbjuda möjligheten till fler kommuner att testa kampanjen.
I ett pressmeddelande skriver Håll Sverige Rent att de första kommunerna som visar intresse bland annat kommer att få tillgång till gratis kampanjmaterial i form av klistermärken med ”nudging”-budskap. Kommunerna kommer även få möjligheten att bli utvalda för skräpmätningar för att kunna utvärdera kampanjer.
Färska studier visar att rökare är en av de grupper som skräpar ner i större utsträckning än genomsnittet. Kan vi prata direkt till rökarna har vi större chanser att ändra beteendemönster och se till att fimparna hamnar där de hör hemma framöver, skriver Johanna Ragnartz på Håll Sverige Rent i pressmeddelandet.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till