Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng

    Framtidsanalys: Så reser vi efter pandemin

    Foto: Free-Photos från Pixabay

    Pandemin bidrog till att människor valde bort kollektivt åkande till förmån för bland annat resor med egen bil. Frågan är nu om det är en bestående trend, något som analyserats i en ny rapport av myndigheten Trafikanalys.

    Att bilismen ökat under pandemin är problematiskt eftersom bilar är stora miljöbovar. Tillverkningen av alla typer av bilar orsakar stora koldioxidutsläpp och slitagepartiklarna från däck och bromsar bidrar till allvarliga hälsoproblem. Enligt Trafikverket är barn, äldre och personer med astma, lung- eller hjärt- kärlsjukdom särskilt utsatta för den typen av utsläpp. 

    Det bästa är därför att undvika bilen, vilket ofta är lätt i tätorter eftersom många bilresor kan ersättas av gång-, cykel-, och kollektivtrafik. Under pandemin valde dock fler att använda bilen som en följd av smittorisken i kollektivtrafiken. Statistik från 2020 visar att 35 procent av svenskarna ansåg att coronapandemin gjorde det viktigare att ha bil.

    I analysen genomförd av Trafikanalys konstateras även att många personer som innan pandemin åkte kollektivt köpte en bil under pandemiåret. Den trenden kunde anas då försäljningen av begagnade bilar ökade.

    Trafikanalys behandlar även frågan om trenderna med ett minskat kollektivt resande och ett ökat bilåkande kommer att bestå efter pandemin. Enligt deras analys verkar ett minskat kollektivåkande dessvärre bli en mer bestående trend. Detta tros dock påverkas av faktorer som kollektivtrafikutbudets omfattning och utformning samt hur dyrt det är att åka kollektivt.

    SMB har tidigare rapporterat om hur dessutom Trafikverkets planering gynnar ökad bilism, vilket i skenet av den här analysen ter sig som ytterligare en bidragande faktor för att den under pandemin ökade bilismen kommer bestå.

    Det framgår emellertid också av analysen att alternativ till kollektivtrafik inte enbart är bil, utan att gång, cykel, delad mobilitet och mikromobilitet i form av exempelvis elcyklar också är rimliga alternativ. Dessutom har digitalisering samt förändrade normer i arbetslivet möjliggjort mer hemarbete, vilket minskar behovet av att resa. 

    Hej SMB-läsare!
    Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





      Hej SMB-läsare!
      Vill du hjälpa oss nå 10 000 följare på instagram?

      SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

      Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

      Läs vad vi vill göra