Karolina Skog: "Vanor och normer upphöjts till närmast naturlagar"

Karolina Skog menar att det är viktigt att kunna sin historia, och att det borde vara möjligt att gå tillbaka till ett system som passar bättre för medborgarna än dagens bilstyrda.
– Vi måste inse att beslutsfattare under en stor del av efterkrigstiden aktivt arbetat för att skapa mer biltrafik inne i våra städer. Det var en del av moderniteten och det skedde med de bästa intentioner – men det bortsåg från såväl buller, avgaser och olycksrisker som från det faktum att biltrafiken också innebär att medborgare stängs inne och skärmas av från sin omgivning.
Intresserad av hållbara transporter? Här kan du anmäla dig till Gröna Bilisters konferens Mobilitet & Beteende i Eskilstuna 22 mars
Med det historiska perspektivet blir det enligt Karolina Skog tydligt varför bilen tar så stort utrymme, och varför vi har svårt att släppa den.
– I flera decennier har man arbetat världen över för att göra bilen till ett bekvämt färdmedel, med stora ytor för såväl resor som förvaring och med snabba och gena vägar mellan start och mål. Inte undra på att bilen blivit bekväm – för den som har tillgång till den. Vårt uppdrag idag är att göra de mer resurseffektiva alternativen – som gång, cykel och kollektivtrafik – minst lika bekväma och attraktiva.
Men hur många skulle påverkas negativt av krav på minskad bilism? I en nyligen publicerad studie såg man att 90 procent av den svenska biltrafiken utförs av 25 procent av bilisterna. Studien visade också att mindre än hälften av svenskarna använder bil varje dag, och 70 procent av svenskarna använder bil inom hållbara gränser.
Så vad skulle Karolina Skog prioritera om hon fick helt fria händer – politiskt och ekonomiskt – att utforma en politik för hållbar mobilitet?
– Oj, vilken rolig fråga! Jag skulle investera stort i kollektivtrafik, såväl den lokala som den regionala och nationella, och allra helst i den spårbundna trafiken. Och jag skulle fortsätta att reglera bilarnas tillgång till utrymme i staden. Miljözonerna är en första bra åtgärd, men jag skulle även vilja se insatser för ökad trafiksäkerhet, och för att samma regler efterlevs.
Läs hela intervjun av Gröna Bilisters Fredrik Holm här
Text omarbetad av Beatrice Rindevall
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till
Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till