Kompromiss kring snålare bilar i EU
EU:s miljöutskott röstade igår om ett förslag om utsläppsstandarder för bilar, alltså hur mycket en nyproducerad bil får släppa ut. Lobbyarbetet från både bilindustrin och miljöorganisationer har varit hårt, men miljöutskottet enades till slut om ett kompromissförslag.
Till 2020 ska nyproducerade bilar inom EU som regel inte få släppa ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer, något som var miljörörelsens huvudkrav. Reglerna ska dessutom skärpas ytterligare till 2025, så att taket för utsläpp från nya bilar sänks till någonstans mellan 68 och 78 gram per kilometer. Att en nivå även för 2025 togs fram får ses som en framgång för miljörörelsen, samtidigt menar exempelvis Greenpeace att nivån som föreslås är för låg, de efterfrågar istället max 60 gram per kilometer till 2025. Dessutom finns det kryphål i förslaget i form av så kallade superkrediter som säger att företagen får producera mer utsläppsintensiva bilar om de samtidigt producerar bilar som släpper ut betydligt mindre än taket, exempelvis elbilar.
Trots miljöutskottets utlåtande är förslaget dock långt ifrån i hamn ännu, både EU-parlamentet och enskilda medlemsländer innan det kan träda i kraft. Diskussionerna om lagförslaget kommer alltså att fortsätta.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till