Att tåget inte gått som på räls denna vinter kan ingen ha missat. Men redan innan vinterns kaos var resenärerna missnöjda med SJ. Det visar Svenskt kvalitetsindex som har undersökt vad svenskar tycker om olika färdmedel.
Alla färdmedel förbättrar sina resultat från förra året – förutom tåget. SJ får istället mycket sämre siffror i år. Betyget kunderna ger SJ är 54 av 100, vilket enligt SKI betyder ett kraftigt missnöje. För två år sedan låg siffran på 63, förtroendet har alltså minskat stort. Hälften av SJ:s resenärer har haft anledning att klaga under det senaste året och sämst betyg får SJ när det gäller punktlighet. Det gör att tåget får sämst placering av alla färdmedel.
Att förtroendet för tåget inte är högt är inte märkligt. Att de ansvariga inte gör något åt saken är däremot just det – märkligt.

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till