Miljöprofilerade Oatly finansieras av skogsskövlande bolag
Svenska Oatly är ett företag som marknadsför sig som klimatmedvetet med hög hållbarhetsprofil. Nu får havredrycksproducenten stark kritik för att ta in nästan två miljarder kronor från en investerargrupp ledd av Blackstone Group.
Blackstone är världens största kapitalfond och hårt kritiserad för att investera i bolag som skövlar regnskog i Brasilien. Blackstones grundare och vd är dessutom nära vän till Donald Trump och stöttar presidentens långt ifrån hållbara politik.
Trots det menar Oatlys vd Toni Petersson att det var ett medvetet val att ta emot Blackstones pengar, för att på så vis styra kapitalet i en hållbarare riktning.
Det här är exakt vad Oatlys varumärke handlar om: Att våga fatta obekväma beslut för att knuffa världen i rätt riktning. Det stora kapitalflödet, som bland annat Blackstone representerar måste förändras och bli grönt. Det här är ett första steg på vägen, säger Toni Petersson till Expressen.
Enligt filmskaparen Fredrik Gertten, som gjort flera uppmärksammade dokumentärer om globala hållbarhets- och miljöfrågor, är det en ”extremt naiv förhoppning” att Oatly ska kunna påverka jätten Blackstone.
Dessutom är det inte första gången som Oatly kritiseras för att ta emot investeringar från tvivelaktiga källor. En av företagets huvudägare är det statsägda kinesiska bolaget China Resources, som knappast kan räknas som varken hållbart eller etiskt med tanke på Kinas export av kolkraft samt inskränkande av mänskliga rättigheter.
Som svar på den kritiken svarade Oatly att ”vi måste finnas globalt, på världens största marknader, till exempel Kina”.
Därför går det att ifrågasätta om det verkligen är en miljöstrategi från Oatlys sida, eller om det helt enkelt bara handlar om tillväxt.
Företagen har sina värderingar, men deras främsta värdering är tanken om en årlig ackumulerad tillväxt. De måste få in mera kapital för att växa och det kapitalet är inte alltid så etiskt, säger Nikodemus Solitander, forskare i företags samhällsansvar och anställd vid Svenska Handelshögskolan i Helsingfors till Yle.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till