(Tryck ENTER för fler alternativ)
Sökförslag:
Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.

Norska ungdomar mer positiva till fossilbranschen


I vårt västra grannland rör några av de viktigaste miljöfrågorna letandet efter och upptagandet av fossila bränslen. En nyckelfråga för att få till en förändring är en stark opinion. Mycket tyder nu på att detta inte behöver bli lättare bland framtiden generationer.
Undersökningar visar nu att färre ungdomar i åldern 15-19 år tycker att de fossila näringarna släpper ut mer än andra branscher. Fler menar att olje- och gas industrin försöker reducera utsläppen och fler är för en öppning av oljeborrning i Lofoten och Vesterålen.
Miljörörelsen skyller de deprimerande resultaten på oljebranschens kraftiga påverkanskampanj riktad mot unga. Bland kritiken märks Statoil som har kritiserats för en tecknad reklamfilm som har visats på TV Norge i tiden för barnprogram. Reklamfilmen anmäldes till konsumtionsombudsmannen för brott mot marknadsföringslagen av ”Fremtiden i våre hender” men frikändes förra fredagen.
Miljöaktivister har nu gjort en ny variant av reklamfilmen som enligt dem visar sanningen bakom Statoils oljeäventyr.
Orginalfilmen kan ses här

SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

Läs vad vi vill göra
Tipsa!

Tipsa oss

Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.





    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har våra utgifter helt täckts av oss skribenter. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Du kan nu spara nyheter!

    Lägg till något för att läsa senare eller att kunna återkomma till.

    OBS! De sparas endast i den här webbläsaren.