Nya "fantastiska" siffror: 2013 blev bra år för ekologiskt
Försäljningen av ekologiska varor ökade förra året med uppåt tolv procent.
Nyhetsbyrån TT skriver i dag om nya siffror från företaget Ekoweb, som bevakar den ekologiska marknaden i Sverige och som i morgon släpper en rapport med 2013 års statistik.
– Det är fantastiska siffror för 2013. Försäljningsökningen är helt konsumentdriven, säger Cecilia Ryegård på Ekoweb, till TT.
Enligt Ekoweb så har försäljningen ökat för alla de stora matbutikerna. TT skriver:
Ica, Coop och Axfood – med kedjorna Hemköp och Willys – noterar alla ökningar när det gäller ekomat. Coop ökar med 23,5 procent, Ica med 16 och Axfood med nästan nio.
En stor del av ökningen ska ha berott på alla de larm som kom förra året om miljögifter i de konventionella varianterna av exempelvis vin och bananer.
SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.
Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till