Du kan trycka Shift + S för att få fram sökfältet när som helst och Esc för att stänga det.
Tryck ENTER för fler resultat, då kan du även förfina din sökning.
    Stäng
    Nyheter

    Nya reseavdraget blir färdmedelsneutralt och avståndsbaserat

    Riksdagen har röstat ja till regeringens förslag om ett nytt reseavdrag, som ska börja gälla den 1 januari 2023. De största förändringarna är att avdraget blir färdmedelsneutralt och baseras på avstånd snarare än kostnad. Dessutom gäller särskilda avståndskriterier för pendlare i storstadsregionerna.

    Dagens reseavdrag beräknas på kostnaden för resan, och skiljer på resor med eget fordon och resor gjorda med kollektivtrafik. Det har kritiserats för att gynna bilister mer än kollektivtrafiksresenärer och för att vara föremål för utbrett fusk, vilket innebär stora kostnader för staten – 2,4 miljarder kronor per år enligt Skatteverket.

    I det nuvarande systemet krävs att avståndet mellan hemmet och arbetet är minst fem kilometer om man åker bil, och minst två kilometer om man åker kollektivt. För den som reser med bil krävs också att tidsvinsten jämfört med kollektivtrafik är minst två timmar. I båda fallen är det endast möjligt att få bidrag för den del av utgifterna som överstiger 11 000 kronor. För kollektivtrafikresenärer är det det billigaste färdmedlet som går att få avdrag för.

    Högre krav för avdrag i storstadsregionerna

    Med det nya systemet krävs ett avstånd till jobbet på minst 30 kilometer i storstadsregionerna och minst 15 kilometer i övriga delar av landet. Avdrag är möjligt oavsett om resan sker med bil eller kollektivtrafik. Även den som cyklar kan få skattereduktion, men även här gäller den nedre avståndsgränsen på 15 respektive 30 kilometer beroende på ort. 

    Följande kommuner anses ingå i en av tre storstadsregioner: 

    • Stockholms län: Botkyrka, Danderyd, Haninge, Huddinge, Järfälla, Lidingö, Nacka, Salem, Sigtuna, Sollentuna, Solna, Stockholm, Sundbyberg, Södertälje, Tyresö, Täby, Upplands Väsby och Upplands-Bro.
    • Västra Götalands län: Göteborg, Mölndal och Partille.
    • Skåne län: Burlöv, Lomma, Lund, Malmö och Staffanstorp.

    Färdmedelsneutralt reseavdrag kan öka resorna med kollektivtrafik

    Supermiljöbloggen har tidigare rapporterat om Naturskyddsföreningens kamp för ett förändrat reseavdrag. Även Svensk kollektivtrafik har länge drivit frågan om ett nytt – färdmedelsneutralt – reseavdrag, och är positiva till det nya förslaget. En rapport från konsultföretaget WSP som Svensk kollektivtrafik var referensgrupp för visade att dagens reseavdrag minskar resandet med kollektivtrafik – och ökar klimatutsläppen. Dessutom framkom att det framförallt är högavlönade män i storstadsregionernas utkanter som gör avdrag för resor, snarare än pendlare i glesbygd.

    På sin hemsida kallar Svensk kollektivtrafik det nya systemet för en rättvisereform, eftersom det innebär att alla beskattas lika – oavsett om man tar bil, kollektivtrafik eller cykel till jobbet: 

    En rättvisereform som kommer öka kollektivtrafikandelen, krympa klimatutsläppen, minska det fusket och felen, förbättra jämställdheten, stärka möjligheterna att leva i hela landet och skapa regionförstoring.

    Förslaget ska justeras – ingår i höstbudgeten

    Regeringen har justerat förslaget sedan det lämnades över till riksdagen och de tänkta ändringarna har ännu inte behandlats. Planen är att de ska ingå i höstbudgeten. Justeringarna berör bland annat en utökning av den övre avståndsgränsen från 80 till 120 kilometer, en reducering av antalet storstadskommuner från 29 till 26 kommuner och en höjning av schablonbeloppet för den som gör tjänsteresor med egen bil eller förmånsbil.

    Dagens schablonbelopp för resor med egen bil ligger på 18,50 kronor per mil och föreslås höjas till 25 kronor, medan avdraget för drivmedel vid resor med förmånsbil ska höjas från 6,50 respektive 9,50 till 12 kronor per mil. Eldrivna förmånsbilar får istället minskat avdrag till 6 kronor per mil.

    Läs mer om det nya reseavdraget på regeringens hemsida.

    SMB kämpar för en hållbar framtid. Sedan starten 2010 har vår ideella redaktion drivit miljödebatten framåt genom nyhetsbevakning och granskningar. Nu vill vi utveckla vårt arbete – och vi hoppas att du vill hjälpa oss.

    Stötta vårt arbete genom att swisha en slant till

    Läs vad vi vill göra
    Tipsa!

    Tipsa oss

    Har du något du tror vi missat och kanske borde skriva om? Vi tar tacksamt emot alla tips du kan bidra med. Maila direkt till tips@supermiljobloggen.se eller fyll i formuläret nedan.